Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πλάκα μας κάνουν; Πιο ακριβά και από αεροπλάνο – Δείτε τιμές

Η ακτοπλοΐα αποτελεί έναν ζωτικό τομέα για την Ελλάδα, καθώς συνδέει τα νησιά με την ηπειρωτική χώρα και εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Το 2024, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση κάνοντας δυσβάστακτο το κόστος για μια οικογένεια. 

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Πλάκα μας κάνουν; Πιο ακριβά και από αεροπλάνο – Δείτε τιμές

Τα αυξημένα ακτοπλοϊκά εισιτήρια πήραν «φωτιά» εξαιτίας των αυξημένων τιμών των καυσίμων, τα μισθολογικά κόστη και τις γενικότερες ανατιμήσεις καθιστώντας τα απαγορευτικά για τη μέση οικογένεια.

Το 2024 χαρακτηρίζεται από μια σειρά αυξήσεων που επηρεάζουν το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), εξηγεί ότι οι αυξήσεις αυτές κυμαίνονται περίπου στο 15%, με τις κύριες αιτίες να περιλαμβάνουν:

Αυξημένες τιμές καυσίμων: Σύμφωνα με στοιχεία του Απριλίου 2024, οι τιμές των ακτοπλοϊκών καυσίμων (HSFO και VLSFO) έχουν αυξηθεί κατά 9%. Η επικείμενη υποχρέωση χρήσης καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% από το 2025, θα επιφέρει επιπλέον αύξηση 35% στα καύσιμα για πλοία χωρίς scrubbers.

Μισθολογικά κόστη: Οι αμοιβές πληρωμάτων έχουν αυξηθεί κατά 24% από το 2021, βάσει των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Αυτή η αύξηση είναι αναγκαία για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων και της ευημερίας των ναυτικών.

Ανατιμήσεις ανταλλακτικών πλοίων: Το κόστος των ανταλλακτικών πλοίων έχει αυξηθεί κατά 14%, γεγονός που επηρεάζει άμεσα το κόστος συντήρησης και επισκευής του στόλου.

Αύξηση τραπεζικών επιτοκίων: Το κόστος τραπεζικού δανεισμού έχει αυξηθεί κατά 43% το 2024 σε σχέση με το 2021. Αυτή η αύξηση των επιτοκίων επηρεάζει την οικονομική ευρωστία των ακτοπλοϊκών εταιρειών και την ικανότητά τους να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες και πλοία.

Οικονομικές προκλήσεις και μονοπωλιακές πιέσεις

Ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ναυτιλίας, τονίζει την ανάγκη προσαρμογής των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε ένα αμιγώς κοινωνικά υπεύθυνο μοντέλο, παρά τις οικονομικές προκλήσεις. Το κράτος, ως ρυθμιστής της αγοράς, πρέπει να διασφαλίσει ότι δεν δημιουργούνται μονοπωλιακά συμφέροντα και να ενισχύσει τις ανταγωνιστικές πιέσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε μείωση των ναύλων.

Πράσινη μετάβαση και κόστος ανανεώσεων

Η «πράσινη» μετάβαση αποτελεί κρίσιμη πρόκληση για τον κλάδο της ακτοπλοΐας. Το πρόγραμμα «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απαιτεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να υιοθετήσουν καθαρότερα καύσιμα. Το κόστος αυτών των περιβαλλοντικών μέτρων, όπως η αγορά πιστοποιητικών εκπομπών και η ανανέωση του στόλου, αυξάνει το λειτουργικό κόστος των εταιρειών.

Πόσο κοστίζουν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Παρά τις αυξήσεις, οι τιμές των εισιτηρίων παραμένουν σταθερές σε ορισμένες δημοφιλείς γραμμές από το 2022. Για παράδειγμα, η γραμμή Πειραιάς-Σύρος παραμένει στα 45,50 ευρώ, ενώ η γραμμή Πειραιάς-Σαντορίνη στα 58 ευρώ. Στις γραμμές ταχυπλόων, όπως η Νάξος-Φολέγανδρος, οι τιμές διατηρούνται στα 76,70 ευρώ.

  • Στη γραμμή Πειραιάς-Τήνος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο το 2022 και το 2023 ήταν στα 49 ευρώ, ενώ το 2024 στα 38,50 ευρώ.
  • Στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοία ήταν στα 50 ευρώ το 2022 το 2023 και το 2024.
  • Στη γραμμή Πειραιάς-Σαντορίνη το ατομικό εισιτήριο ήταν το 2022 το 2023 και το 2024 στα 58 ευρώ.
  • Στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο ήταν στα 91 ευρώ για το 2022-2023-2024.
  • Για τα δρομολόγια Αυγούστου όπου η επιβατική κίνηση είναι αυξημένη το 2022 το 2023 και το 2024, ο ατομικός ναύλος με καμπίνα στη γραμμή Πειραιάς-Μυτιλήνη ήταν στα 90 ευρώ το άτομο, στη γραμμή Πειραιάς-Χίο στα 82,50 ευρώ, στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος στα 139 ευρώ, στη γραμμή Πειραιάς-Σαντορίνη στα 105 ευρώ, στα γραμμή Πειραιάς-Χανιά στα 124 ευρώ στη γραμμή Πειραιάς-Πάτμος στα 118,50 στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο στα 96 ευρώ και στη γραμμή Πειραιάς-Κω στα 126,50.
  • Για τα ταχύπλοα το 2023 και το 2024 η οικονομική θέση το άτομο σε ταχύπλοο στη γραμμή Νάξος-Φολέγανδρος είναι στα 76,70 ευρώ στη γραμμή Νάξο-Σαντορίνη στα 59,70 στη γραμμή Νάξο-Μύκονο στα 57,70 ευρώ το 2024 και στα 49,70 το 2023 στη γραμμή Μύκονο-Αμοργό στα 98,70 ευρώ το 2023 και στα 89,70 το 2024, στη γραμμή Μήλο-Αμοργό στα 105,70 και στη γραμμή Μήλο-Σαντορίνη στα 103,70 ευρώ το 2023 και στα 93,70 το 2024.

Η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί κατά 8,1% το πρώτο πεντάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα το 2023. Συγκεκριμένα, ταξίδεψαν 3.100.541 επιβάτες, ενώ οι μετακινήσεις οχημάτων και φορτηγών παρουσίασαν επίσης σημαντική αύξηση.

Παρά τις αυξήσεις, η ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές παραμένει ισχυρή, υποδηλώνοντας τη σημαντική θέση της ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία καθώς ο τουρισμός αποτελεί την βαριά βιομηχανία μας.

Είναι απαραίτητο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να συνεχίσουν τις προσπάθειες προσαρμογής στις νέες οικονομικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών τους ώστε η Ελλάδα να προσελκύει όλο και περισσότερους τουρίστες.