Διπλώματα οδήγησης: Ξανά από την αρχή – Ποιοι θα δώσουν εξετάσεις από το μηδέν

Μάθετε όλα όσα αναμένεται να ισχύσουν για τα διπλώματα οδήγησης, καθώς ορισμένοι θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις ξανά και από το μηδέν.

Διπλώματα οδήγησης: Ξανά από την αρχή - Ποιοι θα δώσουν εξετάσεις από το μηδέν

Μάθετε όλα όσα αναμένεται να ισχύσουν μέσα στο επόμενο διάστημα για τα διπλώματα οδήγησης, καθώς ορισμένοι θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις ξανά και από το μηδέν.

Πιο συγκεκριμένα αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο των 70χρονων οδηγών, οι οποίοι στην Ελλάδα είναι ουκ ολίγοι.

Ουσιαστικά αφορά στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας αδειών οδήγησης, την οποία θα αποκτά κανείς μετά και τη συμπλήρωση του 70 έτους και δεν πρόκειται για μια τυπική ανανέωση αλλά για μια πλήρη επανεξέταση των ικανοτήτων ενός οδηγού.

Όλες οι αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης – Δείτε αναλυτικά

Διπλώματα οδήγησης: Αποφασισμένη η Ευρωπαϊκή Ένωση να μειώσει τα τροχαία δυστυχήματα.

Αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο των 70χρονων οδηγών, οι οποίοι στην Ελλάδα είναι ουκ ολίγοι

Ουσιαστικά αφορά στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας αδειών οδήγησης, την οποία θα αποκτά κανείς μετά και τη συμπλήρωση του 70 έτους, δηλαδή δεν θα πρόκειται για μια τυπική ανανέωση αλλά για μια πλήρη επανεξέταση των ικανοτήτων ενός οδηγού, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.

Αν και εφόσον ο υποψήφιος καταφέρει να περάσει τις εξετάσεις τότε θα πάρει δίπλωμα πενταετίας και μετά το πέρας αυτής ο οδηγός θα καλείται να επαναλαμβάνει τη διαδικασία ώστε να πιστοποιείται εκ νέου η ικανότητά του να κινεί με ασφάλεια ένα όχημα.

Απαραίτητες για την απόκτηση-ανανέωση της άδειας οδήγησης για οδηγούς άνω των 70 ετών θα είναι και οι ιατρικές εξετάσεις, χωρίς ωστόσο να έχει ξεκαθαριστεί μέχρι σήμερα αν πρόκειται να αυστηροποιηθούν και προς ποια κατεύθυνση.

Άγνωστο παραμένει επίσης, εάν πρόκειται να οριστεί ένα ανώτατο ηλικιακό όριο για τους οδηγούς, πέρα του οποίου κανείς δεν θα έχει το δικαίωμα να αποκτά ή να ανανεώνει το δίπλωμα οδήγησης.

Κάτι τέτοιο δεν ισχύει σήμερα, κάτι που σημαίνει ότι αν και εφόσον περνά με επιτυχία τις προβλεπόμενες εξετάσεις, μπορεί ανεξαρτήτως ηλικίας να επιστρέψει στον δρόμο.

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο). Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).

Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση παθολόγο, οφθαλμιάτρου, ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο.

Κι όμως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε πως ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος να ενισχύσει την οδική ασφάλεια είναι μέσω της… αυτοαξιολόγησης της ικανότητας οδήγησης από τους ίδιους τους οδηγούς!

Οι ψηφιακές άδειες, η αυτοαξιολόγηση των οδηγών και μέτρα για την βελτίωση της αντίληψής τους είναι μερικές από τις αλλαγές στους ευρωπαϊκούς κανόνες που προτάθηκαν την Τετάρτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Την ώρα που περισσότερες από 20.000 ζωές χάνονται ετησίως στους δρόμους της ΕΕ, το Κοινοβούλιο τάσσεται υπέρ της αναθεώρησης των ευρωπαϊκών κανόνων για τις άδειες οδήγησης, απορρίπτοντας ωστόσο να υιοθετήσει την εύλογη πρόταση της Επιτροπής για ηλικιακά όρια στο δίπλωμα οδήγησης.

Τι αλλαγές προτείνει για τις εξετάσεις

Το Κοινοβούλιο ζητά οι οδηγοί να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης και να γνωρίζουν τους κινδύνους, ιδίως για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί, τα παιδιά, οι ποδηλάτες και οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών.

Ως εκ τούτου, η οδήγηση σε χιόνι και ολισθηρές συνθήκες, η ασφαλής χρήση του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, τα τυφλά σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και το ασφαλές άνοιγμα των πορτών του οχήματος θα πρέπει επίσης να αποτελούν μέρος της εξέτασης για την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Πώς θα ανανεώνουν το δίπλωμά τους οι ηλικιωμένοι

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για τουλάχιστον 15 χρόνια για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα.

Οι αντίστοιχες για φορτηγά και λεωφορεία θα έχουν ελάχιστη διάρκεια 5 χρόνων.

Οι ευρωβουλευτές ωστόσο δεν στηρίζουν τη μείωση της διάρκειας ισχύος των αδειών οδήγησης για ηλικιωμένους, όπως πρότεινε η Επιτροπή, με σκοπό την αποφυγή διακρίσεων και τη διασφάλιση του δικαιώματός τους στην ελεύθερη κυκλοφορία και τη συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή.

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να μπορούν οι οδηγοί να αξιολογούν οι ίδιοι την ικανότητα οδήγησής τουςόταν εκδίδεται και ανανεώνεται άδεια οδήγησης, επιτρέποντας στις χώρες της ΕΕ να αποφασίζουν εάν η αυτοαξιολόγηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από μια ιατρική εξέταση με κατ’ ελάχιστο εξετάσεις όρασης και καρδιαγγειακών παθήσεων για τους οδηγούς.

Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές ζητούν οι κυβερνήσεις των κρατών μελών να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με ψυχικά και σωματικά σημάδια που μπορεί να θέσουν ένα άτομο σε κίνδυνο κατά την οδήγηση.

Σε ισχύ περιορισμοί για τους οδηγούς με «Ν»

Οι άπειροι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπόκεινται σε ορισμένους περιορισμούς, όπως αυστηρότερα όρια αλκοόλ και αυστηρότερες ποινές για μη ασφαλή οδήγηση, σύμφωνα με το Κοινοβούλιο.

Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν επίσης να επιτρέπεται σε οδηγούς 18 ετών και άνω να αποκτούν άδεια οδήγησης φορτηγού ή λεωφορείου με έως 16 επιβάτες, εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Επιπλέον, οι οδηγοί από 17 ετών θα πρέπει να είναι επιλέξιμοι για άδεια οδήγησης αυτοκινήτων ή φορτηγών αν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.

Ψηφιακή άδεια οδήγησης

Για τη στήριξη της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, τέλος, οι ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ της καθιέρωσης ψηφιακής άδειας οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο και πλήρως ισοδύναμη με το συνηθισμένο δίπλωμα.

Σημειώνεται πως η έκθεση για την αναθεώρηση των κανόνων εγκρίθηκε με 339 ψήφους υπέρ, 240 κατά και 37 αποχές, ολοκληρώνοντας την διαδικασία πρώτης ανάγνωσης και οριστικοποιώντας την θέση του ΕΚ. Η επόμενη σύνθεση του ΕΚ μετά τις εκλογές στις 6-9 Ιουνίου θα συνεχίσει τις σχετικές εργασίες.