Έκτακτες και σαρωτικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ – Τι θα συμβεί

Η αγορά των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αναδιαμορφώνεται ξανά, καθώς η ENA Food Cash & Carry της ΑΒ Βασιλόπουλος βρίσκεται στα πρόθυρα αλλαγής ιδιοκτησίας.

Έκτακτες και σαρωτικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ - Τι θα συμβεί

Με τη Deloitte να διαχειρίζεται τη διαδικασία πώλησης για λογαριασμό του ομίλου Ahold-Delhaize, οι ισορροπίες στον τομέα της χονδρικής αλλάζουν σημαντικά. Με τον τζίρο της αγοράς να κυμαίνεται σταθερά μεταξύ 1,1 και 1,3 δισ. ευρώ, η πώληση αυτή μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τον ανταγωνισμό και τις μελλοντικές κινήσεις των βασικών παικτών του κλάδου.

Η ENA Food Cash & Carry, θυγατρική της ΑΒ Βασιλόπουλος στη χονδρική αγορά, πρόκειται σύντομα να αλλάξει χέρια, με τη διαδικασία πώλησης να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Η Deloitte, που έχει αναλάβει την πώληση για λογαριασμό του ολλανδο-βελγικού ομίλου Ahold-Delhaize, έχει ήδη καταρτίσει μια short list των ενδιαφερομένων και αναμένεται η ολοκλήρωση του deal μέσα στο επόμενο τρίμηνο, το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους.

Πού καταλήγουν τα καταστήματα της ENA Food

Η Deloitte έχει προσεγγίσει έναν περιορισμένο κύκλο 5-6 δυνητικών ενδιαφερομένων για το δίκτυο των 14 καταστημάτων cash & carry της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα οποία παράγουν έναν σταθερό τζίρο 100-120 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, αρχικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν τέσσερις κορυφαίοι παίκτες της οργανωμένης λιανικής, αλλά σύντομα έμειναν τρεις: η The Mart του ομίλου Σκλαβενίτη, η Metro Cash & Carry του ομίλου Metro ΑΕΒΕ και η Δ. Μασούτης. Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αποχώρησε σχεδόν αμέσως από τη διαδικασία.

Η στρατηγική των διεκδικητών

Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, έγινε σαφές ότι η στρατηγική της Metro Cash & Carry δεν ταίριαζε με το δίκτυο της ENA Food, με εξαίρεση ίσως 3-4 σημεία. Με την ολοκλήρωση της επέκτασής της στην ηπειρωτική Ελλάδα, το ενδιαφέρον της Metro στρέφεται πλέον αποκλειστικά στα νησιά. Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση της Μασούτης αποφάσισε να αποσυρθεί, καθώς η δραστηριότητα στη χονδρική αγορά δεν αποτελεί σημαντικό μέρος του κύριου επιχειρησιακού της πλάνου.

Η The Mart στην πρώτη θέση

Υπό αυτές τις συνθήκες, η The Mart της οικογένειας Σκλαβενίτη παραμένει η μόνη ενδιαφερόμενη από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Με δίκτυο 13 καταστημάτων και προγραμματισμένες επενδύσεις ύψους 40 εκατ. ευρώ για το 2024, η The Mart φαίνεται έτοιμη να επεκτείνει την παρουσία της με την απόκτηση της ENA Food.

Η ιστορία της ENA Food

Η ENA Food ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1991 από τους αδελφούς Σπανού ως θυγατρική της ΤΡΟΦΟ ΑΕ. Το 2001, η ΑΒ Βασιλόπουλος εξαγόρασε την ΤΡΟΦΟ και τη θυγατρική της ENA Food, η οποία τότε διέθετε 11 καταστήματα. Σήμερα, η ENA Food διατηρεί δίκτυο 14 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, απασχολώντας περισσότερα από 300 άτομα.

Οι ανακατατάξεις στην αγορά

Η πώληση της ENA Food αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στην αγορά της χονδρικής, με τη μετατόπιση τζίρου 100 εκατ. ευρώ από την ΑΒ Βασιλόπουλος προς τον ανταγωνισμό. Η ΑΒ Βασιλόπουλος, υπό την καθοδήγηση του Νίκου Λαβίδα, συνεχίζει να επενδύει σε στρατηγικές που στοχεύουν στην ανακάλυψη και επανακατάκτηση του μεριδίου αγοράς που έχει χάσει τα τελευταία χρόνια.

Αν και η πώληση της ENA Food θα αναδιαμορφώσει τις ισορροπίες, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχωρά σε νέες στρατηγικές κινήσεις, με φήμες να θέλουν την εταιρεία να έχει συμφωνήσει με περιφερειακή αλυσίδα για πιθανή εξαγορά, προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στην αγορά των σούπερ μάρκετ.