Eurobank: Έκτακτος συναγερμός – Τι να κάνετε άμεσα

Απατεώνες εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν ανυποψίαστους χρήστες με στόχο να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό προκειμένου στη συνέχεια να υποκλέψουν προσωπικά δεδομένα ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα κι άλλα τεχνάσματα phishing.

Eurobank: Έκτακτος συναγερμός - Τι να κάνετε άμεσα

Η Eurobank ενημέρωσε τους πελάτες της ότι ο πρόσθετος μηχανισμός προστασίας θα ενεργοποιηθεί μετά τη διαδικασία ισχυρής ταυτοποίησης, με push notification από το Eurobank Mobile App ή με μοναδικό Κωδικό μίας Χρήσης (OTP), που λαμβάνουν οι πελάτες για τις online συναλλαγές τους.

Η περαιτέρω θωράκιση των online συναλλαγών θα γίνει με πρόσθετους μηχανισμούς ταυτοποίησης σε επιλεγμένες συναλλαγές μέσω e-Βanking, καθώς και σε συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου (e-Commerce) με χρήση κάρτας.

Θα πρέπει να είστε εξαιρετικά καχύποπτοι και να μην αποκαλύπτετε ποτέ τους κωδικούς σας στο e-Banking/Eurobank Mobile App, ή τα στοιχεία της κάρτας σας, ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP).

Eurobank: Ποιες είναι οι τακτικές των απατεώνων του διαδικτύου

Απατηλά μηνύματα με email και SMS (phishing ή ηλεκτρονικό ψάρεμα)

Οι απατεώνες στέλνουν απατηλά email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.

Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.

Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν κωδικούς e-Banking, Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) και άλλα στοιχεία τους.

-Εξαπάτηση μέσω αγγελιών για αγορά ή πώληση προϊόντων

Οι απατεώνες τηλεφωνούν προφασιζόμενοι ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν το προϊόν για το οποίο κάποιος έχει αναρτήσει αγγελία (συνήθως διαδικτυακά). Ζητούν από τον πωλητή να τους δώσει στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσουν τα χρήματα.

-Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος (money muling)

Οι απατεώνες ζητούν από κάποιο άτομο να μεσολαβήσει στη μεταφορά χρημάτων και προσφέρουν αμοιβή για να γίνει κατάθεση χρημάτων σε λογαριασμό του. Στη συνέχεια, ζητούν από το θύμα είτε να τους δώσει τα χρήματα κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα είτε να τα μεταφέρει σε λογαριασμό άλλου ατόμου.

-Εξαπάτηση με πρόφαση επιδιόρθωση υπολογιστή

Οι απατεώνες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Αρκετές φορές η συνομιλία γίνεται στα Αγγλικά. Ισχυρίζονται στον αποδέκτη ότι ο υπολογιστής ή η φορητή συσκευή του έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης για να επιδιορθώσουν το πρόβλημα.

-Επενδυτικές απάτες

Οι απατεώνες επικοινωνούν κυρίως μέσω τηλεφώνου με ανυποψίαστους πολίτες, υποδυόμενοι εργαζομένους από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού και μιλώντας σε άπταιστα Ελληνικά. Υπόσχονται υψηλές αποδόσεις με το άνοιγμα λογαριασμού σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες. Ωστόσο, αυτές οι πλατφόρμες είναι εικονικές. Οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί αναφέρουν ότι όταν ζητούσαν να τους αποδοθούν τα κέρδη τους, διαπίστωναν ότι είχαν πέσει θύματα απάτης.

-Απατηλές εντολές πληρωμής με email

Οι απατεώνες αποκτούν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες. Παρεμβαίνουν σε αυτήν την αλληλογραφία και προτρέπουν τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά.

Πώς να προστατευτείτε:

  • Πρέπει να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με μηνύματα που σας ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking σας.
  • Εάν υποψιάζεστε ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες σας, μεταβείτε απευθείας στο e-Banking ή το Eurobank Mobile App χωρίς να ακολουθήσετε κάποιον σύνδεσμο.
  • Παρατηρήστε εάν το μήνυμα είναι προσωποποιημένο ή εάν έχει λάθη και ανακρίβειες. Τα απατηλά μηνύματα αποστέλλονται μαζικά και δεν αναγράφουν το όνομα του πελάτη ούτε τον λογαριασμό που έχει το πρόβλημα. Επιπλέον, συνήθως υπάρχουν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Αυτά είναι ενδείξεις ότι πρόκειται για απάτη.
  • Να ελέγχετε προσεκτικά την περιγραφή των μηνυμάτων (SMS, Viber) που λαμβάνετε μαζί με τον Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) για την έγκριση συναλλαγών.
  • Ενεργοποιήστε υπηρεσίες ειδοποιήσεων για να ενημερώνεστε για την κίνηση προϊόντων σας. Έτσι θα λαμβάνετε push notification, email, μήνυμα Viber ή SMS στο κινητό σας αμέσως μόλις πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή σε λογαριασμό ή κάρτα σας.

Eurobank: Τί πρέπει να κάνετε εάν λάβετε κάποιο περίεργο μήνυμα

Τηλεφωνήστε αμέσως, όλο το 24ωρο, στο EuroPhone Banking στο 2109555000 εάν:

  • Λάβετε οποιοδήποτε μήνυμα σας ζητά να αποκαλύψετε προσωπικά στοιχεία σας. Αγνοήστε ένα τέτοιο μήνυμα.
  • Έχετε αμφιβολία για τη γνησιότητα κάποιου μηνύματος.
  • Προστασία κωδικών και προσωπικών στοιχείων

Μην αποκαλύπτετε σε κανέναν και για κανένα λόγο:

  • Κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, το Eurobank Mobile App ή άλλες υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής.
  • Kωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε με μήνυμα στο κινητό σας (SMS, Viber).
  • Στοιχεία καρτών σας.
  • Προσωπικά και οικονομικά στοιχεία σας.
  • Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης

Εάν έχετε πέσει θύμα κάποιας διαδικτυακής απάτης ή έχετε διαπιστώσει συναλλαγές που δεν έχετε πραγματοποιήσει ή εγκρίνει:

  • Ενημερώστε αμέσως τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές.
  • Τηλεφωνήστε αμέσως στο EuroPhone Banking: 2109555000