«Ιησούς από τη Ναζαρέτ»: Τα 15 βιβλικά λάθη της δημοφιλούς υπερπαραγωγής
Η ιστορική μίνι σειρά του Φράνκο Τζεφιρέλι παραμένει για πολλούς σταθερή πασχαλινή συνήθεια. Παρά την καθολική της αποδοχή και τη «βούλα» του Πάπα Παύλου ΣΤ', η παραγωγή κάνει τις δικές τις παρεμβάσεις. Δείτε τις 15 σημαντικότερες αποκλίσεις από το βιβλικό κείμενο.
Η τηλεοπτική υπερπαραγωγή «Ιησούς από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι έχει εδραιωθεί στη συνείδηση του κοινού ως μια από τις πιο πιστές αποδόσεις της ζωής του Ιησού Χριστού. Εδώ και δεκαετίες, η σειρά προβάλλεται κάθε Πάσχα, αποκτώντας χαρακτήρα παράδοσης στα ελληνικά σπίτια.
Παρόλα αυτά, αν και γενικά θεωρείται «πιστή στις Γραφές», η σειρά έχει υποπέσει σε σειρά δημιουργικών παρεμβάσεων που αλλοιώνουν βασικά σημεία των Ευαγγελίων – είτε για λόγους συντομίας, είτε για να εξυπηρετήσουν την κινηματογραφική αφήγηση. Ακόμη και με τις… ευλογίες του ίδιου του Πάπα Παύλου ΣΤ’, ο σκηνοθέτης και οι σεναριογράφοι του προχώρησαν σε αρκετές αποκλίσεις από το πρωτογενές κείμενο.
«Ιησούς από τη Ναζαρέτ»: Τα 15 βιβλικά λάθη της δημοφιλούς τηλεσειράς
1. Ο «παρεξηγημένος» Ιούδας
Η σειρά αποδίδει στον Ιούδα πολιτικά και ιδεολογικά κίνητρα για την προδοσία του Ιησού, παρουσιάζοντάς τον ως μέλος των Ζηλωτών που επιδιώκει την απελευθέρωση της Ιουδαίας. Αντίθετα, τα Ευαγγέλια τον περιγράφουν ξεκάθαρα ως φιλάργυρο και κλέφτη (Ιω. 12:6, Λουκ. 22:5).
2. Φανταστικοί χαρακτήρες – Ο Ζεράχ και οι υπόλοιποι
Η σειρά προσθέτει επινοημένα πρόσωπα όπως ο Ζεράχ (Ιαν Χολμ), που αναλαμβάνει ρόλο «κακού» και κινεί τα νήματα για την προδοσία του Ιούδα. Άλλοι χαρακτήρες που δεν υπάρχουν στα Ευαγγέλια είναι οι Quintillius, Yehuda και Amos.
3. Η ανύπαρκτη bar mitzvah του Ιησού
Στην παιδική ηλικία του Ιησού, παρουσιάζεται σκηνή με τη bar mitzvah του. Η τελετή αυτή δεν υπήρχε την εποχή του Ιησού και δεν αναφέρεται στη Βίβλο. Η μοναδική σχετική σκηνή είναι το προσκύνημά του στον Ναό σε ηλικία 12 ετών (Λουκ. 2:41-52).
4. Συγχώνευση τριών γυναικών σε μία
Η σειρά ταυτίζει τη Μαρία Μαγδαληνή με τη γυναίκα που άλειψε τον Ιησού με μύρο και με μια ανώνυμη πόρνη, παρότι τα Ευαγγέλια διαχωρίζουν τις τρεις μορφές (Λουκ. 7:36-50, Ιω. 11:2).
5. Η επίσκεψη του Νικόδημου την ημέρα
Ο Νικόδημος παρουσιάζεται να συναντά τον Ιησού μέρα μεσημέρι, ενώ η Καινή Διαθήκη λέει ότι τον επισκέφθηκε νύχτα (Ιω. 3:2).
6. Ο Πέτρος παίρνει πρόωρα το όνομά του
Ο Ανδρέας παρουσιάζει τον αδερφό του ως «Σίμωνα Πέτρο», ενώ σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, το όνομα «Πέτρος» του δόθηκε αργότερα από τον ίδιο τον Ιησού (Ιω. 1:42, Ματθ. 16:18).
7. Ο Θωμάς ως υπηρέτης του Ιαείρου
Η σειρά παρουσιάζει τον Απόστολο Θωμά να εργάζεται ως υπηρέτης του Ιαείρου, του αρχισυναγωγού, γεγονός που δεν υπάρχει στις Γραφές. Ο Θωμάς επίσης λέει πως η κόρη του Ιαείρου «απλώς κοιμάται», για να προοικονομήσει τον ρόλο του ως «άπιστου».
8. Η πολιτικοποίηση του Βαραββά
Ο Βαραββάς εμφανίζεται ως Ζηλωτής που αγωνίζεται για την ελευθερία της Ιουδαίας. Επίσης, υπάρχει σκηνή διαλόγου με τον Ιησού, η οποία δεν αναφέρεται πουθενά στη Βίβλο.
9. Η παραβολή του Ασώτου ως εργαλείο συμφιλίωσης
Η παραβολή χρησιμοποιείται δραματουργικά για να συμφιλιωθούν ο Ματθαίος με τον Πέτρο, παρόλο που καμία σχετική διαμάχη ή ιδιαίτερη σχέση τους δεν καταγράφεται στις Γραφές.
10. Ο Πιλάτος καταδικάζει χωρίς πίεση
Στη σειρά, ο Πιλάτος εμφανίζεται να παίρνει την απόφαση για τη σταύρωση σχεδόν αυτόνομα. Σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, όμως, πιέστηκε από τον όχλο για να καταδικάσει τον Ιησού (Ματθ. 27:24).
11. Ο εκατόνταρχος που αλλάζει ρόλο
Ο Ρωμαίος αξιωματικός που ζητά από τον Ιησού να θεραπεύσει τον δούλο του, παρουσιάζεται επίσης στη Σταύρωση. Αυτή η σύνδεση των δύο σκηνών δεν υπάρχει στα Ευαγγέλια.
12. Ο Ιούδας δεν επιστρέφει τα αργύρια
Στη Βίβλο, ο Ιούδας επιστρέφει τα 30 αργύρια στους ιερείς και αυτοκτονεί (Ματθ. 27:3-5). Στη σειρά, δεν επιστρέφει ποτέ τα χρήματα, τα οποία φαίνονται πεταμένα δίπλα στο άψυχο σώμα του.
13. Ο θάνατος του Ιωσήφ
Η ταινία περιλαμβάνει σκηνή με τον θάνατο του Ιωσήφ, η οποία δεν υπάρχει στην Αγία Γραφή. Η Βίβλος δεν αναφέρεται ξανά στον Ιωσήφ μετά το περιστατικό με τον 12χρονο Ιησού στον Ναό.
14. Η κόκκινη κάπα μέχρι τη Σταύρωση
Ο Ιησούς συνεχίζει να φορά την κόκκινη βασιλική κάπα που του φόρεσαν για χλευασμό, ακόμα και κατά τη σταύρωση. Ωστόσο, στα Ευαγγέλια δεν γίνεται λόγος για κάτι τέτοιο.
15. Το αγκάθινο στεφάνι αφαιρείται
Η ταινία παρουσιάζει το αγκάθινο στεφάνι να αφαιρείται πριν από τη σταύρωση, αντίθετα με την εικόνα των Ευαγγελίων και τη συνήθη χριστιανική αγιογραφία που τον δείχνει με αυτό επάνω στον σταυρό.
Παρότι πολλές από τις παραπάνω αλλαγές μπορεί να έγιναν με καλλιτεχνική πρόθεση, διαστρεβλώνουν ή προσθέτουν γεγονότα που δεν υπάρχουν στα ιερά κείμενα. Η σειρά του Τζεφιρέλι παραμένει εμβληματική, όμως κάθε θεατής αξίζει να γνωρίζει πού σταματά η Βίβλος και πού ξεκινά η μυθοπλασία.
Ακολούθησε το Onlinepress.gr στο Google News για όλες τς τελευταίες χρηστικές ειδήσεις