Κοροϊδία τέλος στα σούπερ μάρκετ – «Ξηλώνουν» stickers τύπου «-2 ευρώ»

Τα «αμαρτωλά» stickers τύπου «-2 ευρώ» ή «-50% έκπτωση» που συχνά βλέπουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αποτελούν μια από τις πιο παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές που εφαρμόζονται στον τομέα των εκπτώσεων και προσφορών.

Κοροϊδία τέλος στα σούπερ μάρκετ - «Ξηλώνουν» stickers τύπου «-2 ευρώ»

Πολλές φορές, στα σούπερ μάρκετ αυτά τα stickers δεν αντανακλούν πραγματική μείωση της τιμής του προϊόντος για τον καταναλωτή, καθώς συνήθως σχετίζονται με τη διαμόρφωση της τιμής από τον παραγωγό προς τον λιανοπωλητή και όχι με την τιμή στην οποία τελικά το προϊόν διατίθεται στο κοινό. Έτσι, το προϊόν μπορεί να φέρει την ένδειξη «-2 ευρώ», ωστόσο η πραγματική του τιμή μπορεί να μην έχει μειωθεί καθόλου, δημιουργώντας την εντύπωση ότι ο καταναλωτής επωφελείται από κάποια έκπτωση, ενώ στην πραγματικότητα δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας, που τίθεται σε εφαρμογή από τον Μάρτιο, θέτει αυστηρές προϋποθέσεις για τη σήμανση των εκπτώσεων και των προσφορών, με στόχο να προστατευτεί ο καταναλωτής από τέτοιες παραπλανητικές πρακτικές. Σύμφωνα με το νέο κανονισμό, όλες οι εκπτώσεις και προσφορές θα πρέπει να βασίζονται στην τιμή αναφοράς των τελευταίων 30 ημερών, με αποτέλεσμα να πρέπει να αποδεικνύεται ότι η έκπτωση είναι πραγματική και δεν προκύπτει από μία τεχνητή ανατίμηση της αρχικής τιμής. Για παράδειγμα, όταν βλέπουμε την ένδειξη «-50% έκπτωση», θα πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι η έκπτωση υπολογίζεται σε σχέση με την τιμή που ίσχυε για το προϊόν τις προηγούμενες 30 ημέρες και όχι σε σχέση με μία αυθαίρετη, υψηλότερη τιμή που δεν έχει ποτέ εφαρμοστεί στην πράξη.

Αυτός ο έλεγχος ενδέχεται να περιορίσει τις «ευκαιρίες» που προσφέρονται μέσω αυτών των πλασματικών εκπτώσεων, ωστόσο θα βοηθήσει τον καταναλωτή να έχει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για την πραγματική τιμολόγηση των προϊόντων. Ειδικότερα, όταν προϊόντα κυκλοφορούν με προσφορές τύπου «1+1 δώρο», είναι σημαντικό ο καταναλωτής να μπορεί να διακρίνει εάν η τιμή που προβάλλεται είναι πραγματική έκπτωση ή αν το «δώρο» είναι απλώς μια τεχνική για να παραπλανηθεί ο αγοραστής.

Η νέα κανονιστική προσέγγιση δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στην αναγραφή της τιμής ανά μονάδα (π.χ. τιμή ανά κιλό ή λίτρο), κάτι που θα βοηθήσει τον καταναλωτή να συγκρίνει εύκολα τις τιμές και να διακρίνει αν όντως επωφελείται από μια συμφέρουσα προσφορά ή αν οι εκπτώσεις είναι τελικά εικονικές. Ενώ τα stickers με τις μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις μπορεί να εξαφανιστούν από τα ράφια των καταστημάτων, το σημαντικότερο είναι ότι ο καταναλωτής θα γνωρίζει ακριβώς τι πληρώνει και γιατί.

Με την αυστηροποίηση των κανονισμών, οι λιανέμποροι θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί στην παρουσίαση των προσφορών τους και να διασφαλίσουν ότι η τιμή που αναγράφεται αντανακλά την πραγματική αξία του προϊόντος και όχι κάποια φανταστική τιμή αναφοράς. Ο στόχος είναι να μειωθεί η παραπλάνηση και να ενισχυθεί η διαφάνεια στην αγορά, επιτρέποντας στους καταναλωτές να κάνουν πιο ενημερωμένες και σωστές αγορές.