Μαύρα μαντάτα για 1 στους 2 Έλληνες – Τι θα «πάθουν» φέτος

Καθώς ο πληθωρισμός συνεχίζει να πλήττει την ελληνική οικονομία, οι επιπτώσεις του γίνονται αισθητές σε κάθε τομέα της καθημερινής ζωής.

Μαύρα μαντάτα για 1 στους 2 Έλληνες - Τι θα «πάθουν» φέτος

Η πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες καταναλωτές, αποκαλύπτοντας σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και τις προτεραιότητες. Από τις περικοπές στις δαπάνες διασκέδασης έως τη μείωση των αγορών τροφίμων, οι Έλληνες προσαρμόζουν τις συνήθειές τους για να αντιμετωπίσουν τις αυξανόμενες τιμές και τα περιορισμένα εισοδήματα.

Η οικονομική πραγματικότητα της Ελλάδας συνεχίζει να διαμορφώνεται υπό τις πιέσεις του πληθωρισμού, με άμεσες επιπτώσεις στις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η αυξημένη χρηματική δαπάνη και οι αυξήσεις στα κόστη διαμονής και εισιτηρίων έχουν προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στις προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών.

Κύρια ευρήματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει ότι μόνο 1 στους 2 Έλληνες θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2024, κυρίως λόγω των αυξημένων κόστους σε εισιτήρια και διαμονή. Οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών, οι οποίοι πλέον εστιάζουν στην εξοικονόμηση χρημάτων και την αύξηση των εσόδων τους. Το κόστος συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων, με τη ποιότητα να ακολουθεί ως δεύτερο κριτήριο.

Αναλυτικά:

  1. Περικοπή διακοπών:
    • Μόνο 50% των Ελλήνων σχεδιάζει να κάνει διακοπές το 2024, ενώ 33% δηλώνει ότι θα περιορίσει τον χρόνο και τις δαπάνες των διακοπών του.
  2. Εξοικονόμηση χρημάτων:
    • Το 71% των καταναλωτών έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως η εστίαση και τα ταξίδια.
    • Το 55% έχει μειώσει τις αγορές τροφίμων και ειδών παντοπωλείου.
    • Το 49% έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής στο σπίτι ή το αυτοκίνητο.
  3. Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών:
    • Το 42% των καταναλωτών έχει αλλάξει μάρκα προϊόντων για να εξοικονομήσει χρήματα.
    • Το 27% έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις αγορές του.
    • Το 27% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής.
    • Το 16% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας του ή έχει βρει δεύτερη εργασία για να αυξήσει το εισόδημά του.

Οι προτεραιότητες και τα κριτήρια των καταναλωτών

Παρά τις οικονομικές πιέσεις, η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για το 57% των καταναλωτών, αν και η ένταση αυτού του κριτηρίου μειώνεται (από 69% το 2023). Η ποιότητα των προϊόντων αυξάνεται σε σημασία, με το 27% των καταναλωτών να την αναφέρει ως κύριο κριτήριο επιλογής, σε σχέση με το 16% το 2023.

Εν κατακλείδι η εν λόγω έρευνα αποκαλύπτει ότι οι ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών συνεχίζουν να επιβαρύνουν τα νοικοκυριά, οδηγώντας σε προσαρμογές και αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και την οικονομική διαχείριση των Ελλήνων.