Μεγάλη ανατροπή με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Τι έχει συμβεί

Οι πρόσφατες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιβολή αυξημένων δασμών στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα προκαλούν έντονες ανησυχίες στην αγορά αυτοκινήτων.

Μεγάλη ανατροπή με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Τι έχει συμβεί

Η κίνηση αυτή έχει στόχο την προστασία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό των κινεζικών εταιρειών, ωστόσο, αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των τιμών πώλησης των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε την επιβολή αυξημένων δασμών στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, με στόχο να περιορίσει την εξάπλωση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών και να προστατεύσει τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Από τις 4 Ιουλίου, ισχύουν προσωρινοί αυξημένοι δασμοί, τους οποίους ψήφισαν τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και αφορούν τόσο τα κινεζικά μοντέλα όσο και τα ευρωπαϊκά που παράγονται στην Κίνα.

Οι αυξημένοι δασμοί αναμένεται να επιφέρουν αύξηση των τιμών πώλησης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Η εφαρμογή τους είναι προσωρινή και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει τον προσεχή Νοέμβριο για την οριστική ισχύ τους. Στελέχη εταιρειών όπως η Nio και η MG Motor έχουν ήδη εκφράσει το ενδεχόμενο να αναπροσαρμόσουν τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους στην ευρωπαϊκή αγορά εφόσον οι δασμοί γίνουν μόνιμοι.

Η Dacia, η οποία κατασκευάζει το Spring Electric στην Κίνα, δεν σκοπεύει να αυξήσει την τιμή του βραχυπρόθεσμα. Αν όμως οι επιπλέον δασμοί μονιμοποιηθούν, η εταιρεία θα προχωρήσει σε σταδιακή αναπροσαρμογή της τιμής του οχήματος. Παρόμοια τακτική ακολουθεί και η Tesla, η οποία μέσω διαφημίσεων προτρέπει τους Ευρωπαίους να επισπεύσουν την αγορά των μοντέλων της πριν την εφαρμογή των επιπλέον δασμών.

Η BMW, που επηρεάζεται λόγω της παραγωγής του iX3 στην Κίνα, δεν έχει ακόμα ανακοινώσει αν θα μεταβάλλει την τιμή πώλησης στην Ευρώπη. Η ανησυχία για τις αντιδράσεις της Κίνας και την πιθανή λήψη μέτρων που θα βλάψουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα των ευρωπαϊκών εταιρειών είναι έκδηλη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ήδη επιβάλλει δασμούς 10% στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Οι επιπλέον δασμοί κυμαίνονται μεταξύ 17,4%-38,1%, ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό από 27,4% έως 48,1%. Αυτές οι αλλαγές πιθανόν να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων, επιβαρύνοντας τους Ευρωπαίους αγοραστές και ανατρέποντας τις ισορροπίες στην αγορά αυτοκινήτων.

Είναι προφανές ότι οι εν λόγω αποφάσεις θα επηρεάσουν σημαντικά την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, τόσο από πλευράς τιμών όσο και από πλευράς εμπορικών σχέσεων μεταξύ ΕΕ και Κίνας. Οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές βρίσκονται σε δύσκολη θέση, καθώς πρέπει να ισορροπήσουν μεταξύ της προστασίας της εγχώριας βιομηχανίας και της διατήρησης καλών εμπορικών σχέσεων με την Κίνα.