Μεγάλο deal! Αλλάζουν όλα με τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα…

Δεν είναι λίγοι οι πολίτες που πλέον, και μόνο στο άκουσμα της λέξης "σούπερ μάρκετ", αισθάνονται ένα σφίξιμο στο στομάχι. Κάποτε ήταν μία απλή και ρουτινιάρικη υποχρέωση: να πας να αγοράσεις τα βασικά για το σπίτι. Σήμερα, όμως, έχει μετατραπεί σε σχεδόν εφιαλτική εμπειρία.

Μεγάλο deal! Αλλάζουν όλα με τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα…

Οι τιμές στα ράφια θυμίζουν… χρηματιστήριο που έχει ξεφύγει, και κάθε νέα επίσκεψη στο ταμείο μοιάζει με αναμέτρηση με τις αντοχές σου – κυρίως τις οικονομικές.

Η ακρίβεια έχει γίνει πια καθημερινός εφιάλτης. Με τα κόστη διαβίωσης να εκτοξεύονται και τους μισθούς να παραμένουν καθηλωμένοι ή και μειωμένοι, η εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ θυμίζει περισσότερο… αποστολή επιβίωσης. Κάθε καρότσι που γεμίζει συνοδεύεται από έναν εσωτερικό υπολογισμό: τι μπορώ να κόψω, τι είναι τελικά πολυτέλεια, τι μπορώ να αναβάλλω για την επόμενη φορά.

Εξέλιξη με μεγάλο ενδιαφέρον στην αγορά

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, μία εξέλιξη έρχεται να ταράξει –πιθανόν και να αναδιαμορφώσει– το τοπίο του οργανωμένου λιανεμπορίου. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές από τον επιχειρηματικό χώρο, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο μία επιχειρηματική συμφωνία με πολύ σημαντικές προεκτάσεις. Συγκεκριμένα, η αλυσίδα «Μασούτης» φαίνεται να βρίσκεται ένα βήμα πριν την εξαγορά του δικτύου σούπερ μάρκετ «Κρητικός».

Η πληροφορία αυτή, που έχει ήδη κάνει τον γύρο της αγοράς, δεν είναι απλώς ένα ακόμη επιχειρηματικό deal: πρόκειται για μια ενέργεια που, αν ολοκληρωθεί όπως αναμένεται μέσα στο επόμενο δίμηνο, μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά τους συσχετισμούς ισχύος στον κλάδο.

Νέο τοπίο στον ανταγωνισμό των αλυσίδων

Η πιθανή συγχώνευση ή απορρόφηση των δύο αλυσίδων δεν θα είναι απλώς μια αριθμητική ένωση σημείων πώλησης. Θα αποτελέσει μια στρατηγική κίνηση υψηλής σημασίας, δίνοντας στη «Μασούτης» το πλεονέκτημα ενός πανελλαδικού αποτυπώματος με ισχυρότερη παρουσία σε περιοχές που μέχρι πρότινος δεν είχε μεγάλη διείσδυση.

Όπως σημειώνουν γνώστες της αγοράς, αυτή η εξέλιξη ασκεί επιπλέον πίεση στους υπόλοιπους βασικούς παίκτες του κλάδου – μεταξύ αυτών, η «ΑΒ Βασιλόπουλος», η γερμανική «Lidl» και η αλυσίδα «My market». Αν και ο «Σκλαβενίτης» συνεχίζει να κρατά την πρωτοκαθεδρία στον χώρο με ισχυρή δυναμική και διαφορά, είναι σαφές ότι μία τέτοια αναδιάταξη φέρνει νέα δεδομένα και νέα στρατηγικά ερωτήματα.

Πιθανές επιπτώσεις για τον καταναλωτή

Αν και οι συγχωνεύσεις προκαλούν συνήθως ανησυχίες για το ενδεχόμενο περιορισμού του ανταγωνισμού, στην παρούσα περίπτωση ενδέχεται –τουλάχιστον σε πρώτη φάση– να υπάρξουν θετικές επιπτώσεις για τον καταναλωτή. Όταν η αγορά αναταράσσεται, οι αλυσίδες προσπαθούν να δελεάσουν το κοινό με προσφορές, προγράμματα επιβράβευσης και γενικότερα, καλύτερη εμπορική πολιτική.

Άλλωστε, όλοι γνωρίζουν πως ο πελάτης είναι ο τελικός κριτής – και όσο πιο έντονος γίνεται ο ανταγωνισμός, τόσο περισσότερο οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να γίνουν ελκυστικότερες. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, λοιπόν, η ελπίδα είναι ότι θα δούμε –έστω και προσωρινά– μείωση τιμών, βελτίωση στην εξυπηρέτηση και μεγαλύτερη ποικιλία στις επιλογές.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον

Αναμφίβολα, είμαστε μπροστά σε μια κίνηση που αξίζει να παρακολουθείται στενά. Η ενοποίηση των δύο αλυσίδων μπορεί να σηματοδοτήσει την έναρξη ενός νέου «κύκλου» εξελίξεων στον χώρο των σούπερ μάρκετ, πιθανόν να ακολουθήσουν και άλλες συγχωνεύσεις ή στρατηγικές συμμαχίες.

Μέχρι τότε, οι καταναλωτές συνεχίζουν να παλεύουν με τις τιμές και να αναζητούν κάθε μικρό όφελος που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Αν όμως αυτή η επιχειρηματική κίνηση φέρει ουσιαστικές αλλαγές και στον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε –και κυρίως, στο πόσο μας κοστίζει το κάθε καλάθι– τότε ίσως ανοίγει μια μικρή χαραμάδα αισιοδοξίας σε έναν χώρο που τα τελευταία χρόνια προσέφερε κυρίως… απογοήτευση.