ΜΜΜ: Τέλος στα εισιτήρια – Πώς θα γίνεται η επιβίβαση

Οι ανέπαφες συναλλαγές έρχονται και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) της Αθήνας, όπου πρωταγωνιστές θα είναι οι τραπεζικές κάρτες και τα smartphones, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά εισιτήρια.

ΜΜΜ: Τέλος στα εισιτήρια - Πώς θα γίνεται η επιβίβαση

Με το σύστημα των ανέπαφων συναλλαγών ο χρήστης στα ΜΜΜ δεν θα χρειάζεται να εκδώσει κάποιο εισιτήριο από τα μηχανήματα, αλλά θα αρκεί να τσεκάρει την τραπεζική του κάρτα του ή το κινητό του τηλέφωνο στις συσκευές επικύρωσης.

Η πρώτη φάση της υλοποίησης θα εφαρμοστεί στα οχήματα των γραμμών λεωφορείων Express Αεροδρομίου έως το τέλος Μαρτίου 2024, ενώ το σύνολο των εφαρμογών θα είναι διαθέσιμο στους επιβάτες έως το τέλος του έτους 2024.

Πώς θα λειτουργεί

Το επιβατικό κοινό θα πραγματοποιεί την αγορά του κομίστρου με τη χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών από κινητά τηλέφωνα σε συνδυασμό με την κατάλληλη εφαρμογή (π.χ. Google Pay). Το εν λόγω σύστημα θα επιτρέπει την ασφαλή πρόσβαση σε επιλεγμένους λογαριασμούς του πελάτη για την εκτέλεση ψηφιακών συναλλαγών, στον εξοπλισμό πώλησης, στα επικυρωτικά μηχανήματα (σε λεωφορεία, τραμ και σταθμούς Μετρό) και σε καρταναγνώστες πυλών διέλευσης επιβατών (στους σταθμούς του Μετρό).

Στην πρόσκληση του ΟΑΣΑ, επίσης, αναφέρεται ότι η διαδικασία ανέπαφης συναλλαγής με χρήση συσκευής κινητής τηλεφωνίας που διαθέτει λειτουργία NFC και εφαρμογή ηλεκτρονικού πορτοφολιού καθώς και η χρήση τραπεζικής κάρτας με EMV τεχνολογία για χρήση στις επικυρωτικές συσκευές και στους καρταναγνώστες πυλών ελεγχόμενης διέλευσης θα περιγραφεί όταν παραδοθούν από τον ανάδοχο οι σχετικές μελέτες εφαρμογής για την συγκεκριμένη λειτουργικότητα.

Σημειώνεται δε ότι στους αναγνώστες καρτών στις πύλες του μετρό και στα επικυρωτικά μηχανήματα των λεωφορείων-Τραμ-Μετρό θα γίνει τροποποίηση του λογισμικού ανάγνωσης ώστε να αναγνωρίζονται και επικυρώσεις από συσκευές κινητής τηλεφωνίας που διαθέτουν λειτουργία NFC και είναι συνδεδεμένες με ηλεκτρονικό portfolio επιτρέποντας την αφαίρεση της αξίας του κομίστρου από το portfolio κατά τη στιγμή της επικύρωσης καθώς και από τραπεζικές κάρτες που διαθέτουν τεχνολογία EMV για ανέπαφες συναλλαγές σε επικυρωτικά και πύλες ελεγχόμενης διέλευσης.

Τί είναι το NFC

Το NFC είναι μια τεχνολογία που ανακαλύφθηκε το 2004 και τα αρχικά της προέρχονται από τις λέξεις «Near Field Communication», (σ.σ. «επικοινωνία κοντινού πεδίου»). Το NFC λειτουργεί όταν μία συσκευή έρθει σε κοντινή απόσταση με μία άλλη συσκευή ή επιφάνεια που έχει αντίστοιχο αισθητήρα.

Παλαιότερα, το NFC παλαιότερα δεν υποστηριζόταν από όλες τις συσκευές, όμως πλέον δύσκολα θα βρούμε κάποιο smartphone χωρίς να μπορεί να την υποστηρίξει.

Πώς ενεργοποιείται
Η ενεργοποίηση του NFC μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τη συσκευή που χρησιμοποιείτε:

Για Android:

Μεταβείτε στις «Ρυθμίσεις», αναζητήστε την επιλογή «Συνδέσεις» ή «Συνδεδεμένες συσκευές» και επιλέξτε την. Ενεργοποιήστε την επιλογή NFC.

MMM: Τα άμεσα οφέλη για τον επιβάτη

Με την εφαρμογή της χρήσης τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα ΜΜΜ, το επιβατικό κοινό δε θα χρειάζεται:

  • Να προμηθευτεί εισιτήριο μέσω των εκδοτηρίων ή των εκδοτικών μηχανημάτων(ΑΜΕΚ).
  • Να γνωρίζει τα διαθέσιμα προϊόντα μετακίνησης για να επιλέξει το κατάλληλο. Το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να αναλύσει τα δεδομένα μετακίνησης και η χρέωση στην τραπεζική κάρτα θα είναι ανάλογη με τις διαδρομές, με επιλογή της βέλτιστης. Μια εξαιρετικά χρηστική λειτουργία για τους επιβάτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με το σύστημα μετακινήσεων της Αθήνας, όπως οι επισκέπτες από άλλες πόλεις και οι τουρίστες.
  • Να αναζητήσει σημεία πώλησης, προκειμένου να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ.

https://www.google.com/search?sca_esv=598392389&rlz=1C1CHBD_elGR976GR976&sxsrf=ACQVn0__HpdJdya9MNuj_VSFFzVwYbGw6A:1705242807925&q=%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B1+%CE%BC%CE%B1%CE%B6%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%83+%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1%CF%83+%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CF%82+%CF%84%CE%B1+%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B9%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%B1&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwj3lsm-jN2DAxXSXvEDHQupAw4Q0pQJegQIDhAB&biw=1229&bih=562&dpr=1.56#fpstate=ive&vld=cid:1f7b507c,vid:MmhFHxxSUvM,st:0

ΜΜΜ: Τί ανέφερε η υφυπουργός Μεταφορών

Για τις μεγάλες αλλαγές στον ΟΑΣΑ και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας μίλησε η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου.

Αναφερόμενη στην χρήση τραπεζικών καρτών και smartphones για επιβιβάσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς του ΟΑΣΑ που ξεκινά σε πιλοτικό επίπεδο, η κ. Αλεξοπούλου διευκρίνισε ότι οι επιβάτες δεν θα χρειάζεται να έχουν προμηθευτεί χάρτινο εισιτήριο, αλλά θα μπορούν να «χτυπούν» την χρεωστική ή πιστωτική κάρτα τους ή να «περνούν» το smartphone τους από το ηλεκτρονικό «μάτι» που θα υπάρχει σε κάθε μέσο μεταφοράς και έτσι θα χρεώνονται το αντίτιμο του εισιτηρίου.

Η υφυπουργός Μεταφορών, μιλώντας στον ΑΝΤ1 είπε πως το σύστημα θα είναι ενήμερο για όσους δικαιούνται εκπτώσεων στα εισιτήρια, πχ. ΑΜΕΑ και θα γίνεται αυτόματα η μείωση στις τιμές τω εισιτηρίων.

«Η σύμβαση με τους αναδόχους υπεγράφη τον Δεκέμβριο και θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου στα δρομολόγια λεωφορείων, Μετρό και Προαστιακού από και προς το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

«Στόχος είναι στο τέλος του 2024 να εφαρμοστεί παντού στα μέσα της Αττικής», είπε η κ. Αλεξοπούλου, σημειώνοντας ότι θα μπορούν να προμηθευτούν χάρτινο εισιτήριο και όσοι δεν έχουν πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, αλλά στόχος είναι σε βάθος χρόνου να καταργηθεί το χάρτινο εισιτήριο.

ΜΜΜ: Ηλεκτρονικοί οι έλεγχοι

Σημείωσε μάλιστα ότι σε αστικά λεωφορεία και δρομολόγια ΚΤΕΛ σε ορισμένες περιοχές της περιφέρειας, όπως η Λάρισα και η Κέρκυρα, ανάλογο σύστημα ηλεκτρονικής χρέωσης των επιβατών γίνεται ηλεκτρονικά.

Με ηλεκτρονικά μέσα θα γίνεται και ο έλεγχος των επιβατών και κατά πόσον έχουν πληρώσει το αντίτιμο που τους αναλογεί, σημείωσε η κ. Αλεξοπούλου.

Αναφορικά με τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, η αυτονομία των οποίων φθάνει τα 200 χιλιόμετρα, η κ. Αλεξοπούλου είπε ότι τα πρώτα 250 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία θα βγουν στους δρόμους στο τέλος του Απριλίου του 2024. Εξ αυτών, 140 λεωφορεία θα ενταχθούν στον ΟΑΣΑ και 110 στον ΟΑΣΘ και θα αντικαταστήσουν παλιά λεωφορεία, ενώ επεσήμανε ότι μέχρι το τέλος της τετραετίας στόχος είναι να υπάρχει στόλος 1.300 ηλεκτρικών λεωφορείων.

Ακόμη, αναφέρθηκε σε περιστατικά με συμπεριφορές οδηγών λεωφορείων, όπως εκείνη του οδηγού του ΟΑΣΑ που έλυνε σταυρόλεξο ενώ οδηγούσε, λέγοντας ότι έχει ήδη γίνει έρευνα και ο εν λόγω εργαζόμενος τέθηκε σε διαθεσιμότητα, συμπληρώνοντας ότι «στο τέλος του 2023 υπογράψαμε τους νέους κανόνες των επιβατών. Έχει γίνει πιο αυστηρός ο κανονισμός. Τέτοιες συμπεριφορές είναι μεμονωμένες».

Αβεβαιότητα και πρόστιμο από την ΑΠΔΠΧ

Ωστόσο, παρά τη χρηστικότητα των ανέπαφων συναλλαγών, δύο μείζονα ζητήματα ανακύπτουν, τα οποία δεν διευκρινίζει ο ΟΑΣΑ: 1) Ποιο θα είναι το μέλλον του χάρτινου εισιτήριου, δεδομένου ότι πηγές του υπ. Μεταφορών από την πρώτη στιγμή ανάληψης της ηγεσίας από τον Χρ. Σταϊκούρα έχουν διαμηνύσει ότι στόχος είναι η σταδιακή κατάργηση του παραδοσιακού χάρτινου εισιτηρίου. 2) Ποια είναι τα εχέγγυα προστασίας που προσφέρει ο Οργανισμός για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των επιβατών. Με δεδομένο μάλιστα ότι με απόφασή της στις 23/9/2023 η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων επέβαλε πρόστιμο έπειτα από έκτακτο επιτόπιο έλεγχο στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) αναφορικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων που υφίστανται επεξεργασία στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Βάσει των ευρημάτων, η Αρχή: α) Επέβαλε στον ΟΑΣΑ πρόστιμο συνολικού ύψους 50.000 ευρώ για την παραβίαση του άρθρου 5 παρ. 1 στοιχ. ε’ του ΓΚΠΔ, β) απηύθυνε επίπληξη στον ΟΑΣΑ για τις παραβιάσεις της διατάξεων του άρθρου 25 παρ. 1 και του άρθρου 35 παρ. 1 του ΓΚΠΔ, γ) έδωσε εντολή συμμόρφωσης στον ΟΑΣΑ αναφορικά με τον προσδιορισμό των χρόνων τήρησης των δεδομένων για τους διάφορους σκοπούς επεξεργασίας, αλλά και για αναθεώρηση της εκτίμησης αντικτύπου ως προς τα προσωπικά δεδομένα.