Πώς να βελτιώσεις το κλίμα στη δουλειά με έναν δύσκολο συνάδελφο

Όλοι έχουμε βρεθεί κάποια στιγμή δίπλα σε έναν συνάδελφο που δυσκολεύει την καθημερινότητά μας. Πώς όμως μπορούμε να διαχειριστούμε αυτή τη σχέση με τρόπο εποικοδομητικό, χωρίς να θυσιάζουμε την ψυχική μας ηρεμία και την απόδοση στη δουλειά;

Πώς να βελτιώσεις το κλίμα στη δουλειά με έναν δύσκολο συνάδελφο

Η επαγγελματική ζωή δεν είναι μόνο στόχοι, προθεσμίες και αποτελέσματα αλλά και οι συνάδελφοι στη δουλειά. Η ποιότητα των σχέσεών μας στο γραφείο μπορεί να καθορίσει τη διάθεσή μας, την παραγωγικότητά μας και την καριέρα μας. Όταν όμως ένας συνάδελφος φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα, να είναι αγενής, αρνητικός ή απλώς δύσκολος στη συνεργασία, το κλίμα επηρεάζεται αρνητικά. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν τρόποι να διαχειριστούμε τέτοιες καταστάσεις έξυπνα και ανθρώπινα, χωρίς να χάσουμε τον επαγγελματισμό μας.

Πώς να βελτιώσεις το κλίμα στη δουλειά με έναν δύσκολο συνάδελφο

1. Αναγνώρισε τη φύση του προβλήματος
Πριν αντιδράσεις, προσπάθησε να καταλάβεις τι ακριβώς σε ενοχλεί. Είναι η συμπεριφορά του συναδέλφου ενοχλητική ή απλώς διαφορετική από τη δική σου; Μήπως η πίεση ή το άγχος της δουλειάς μεταφράζεται σε παρεξηγήσεις; Η κατανόηση του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα προς τη λύση του.

2. Διατήρησε την ψυχραιμία σου
Όσο προκλητικός κι αν είναι ο άλλος, η δική σου στάση έχει δύναμη. Απόφυγε τις αντιπαραθέσεις, την ειρωνεία ή την παθητική επιθετικότητα. Ο έλεγχος των συναισθημάτων σου δεν είναι αδυναμία — είναι ένδειξη αυτοκυριαρχίας και ωριμότητας.

3. Βάλε όρια με ευγένεια
Αν η συμπεριφορά του συναδέλφου σε προσβάλλει ή σε επηρεάζει άμεσα, είναι καλό να το επικοινωνήσεις. Κάν’ το ήρεμα και συγκεκριμένα: «Θα εκτιμούσα να με ενημερώνεις απευθείας όταν υπάρχει θέμα, για να το λύνουμε πιο εύκολα». Μην κάνεις επίθεση, αλλά δείξε πως περιμένεις σεβασμό.

4. Δείξε ενσυναίσθηση
Μερικές φορές, πίσω από τη δύσκολη συμπεριφορά κρύβεται πίεση, ανασφάλεια ή προσωπικά προβλήματα. Δεν είναι δική σου ευθύνη να τα λύσεις, αλλά μια δόση κατανόησης μπορεί να μαλακώσει την ατμόσφαιρα. Μια απλή ερώτηση όπως «Όλα καλά; Χρειάζεσαι βοήθεια;» μπορεί να φέρει απρόσμενα αποτελέσματα.

5. Εστίασε στη συνεργασία, όχι στη σύγκρουση
Αναζήτησε κοινούς στόχους και προσπάθησε να δημιουργήσεις ένα πλαίσιο συνεργασίας, έστω και αν δεν υπάρχει προσωπική χημεία. Θυμήσου ότι δεν χρειάζεται να γίνετε φίλοι — αρκεί να δουλεύετε αρμονικά προς τον ίδιο σκοπό.

6. Κράτα καταγεγραμμένα στοιχεία (αν χρειαστεί)
Αν ο συνάδελφος παραβιάζει σοβαρά επαγγελματικά ή ηθικά όρια (π.χ. παρενοχλήσεις, συστηματική υπονόμευση), είναι χρήσιμο να κρατάς αρχείο με συγκεκριμένα περιστατικά. Έτσι θα είσαι έτοιμος/η να τα αναφέρεις με ακρίβεια αν χρειαστεί.

7. Ζήτησε υποστήριξη
Αν η κατάσταση επιμένει και επηρεάζει αρνητικά την απόδοσή σου ή την ψυχική σου υγεία, μπορείς να απευθυνθείς σε κάποιον ανώτερο, στο HR ή σε έναν εργασιακό σύμβουλο. Η σιωπή δεν είναι πάντα λύση.