Πώς να ξεχωρίσεις τους ευνοούμενους στη δουλειά και να προστατευτείς από παγίδες
Η εμπιστοσύνη στους συναδέλφους είναι το θεμέλιο μιας υγιούς επαγγελματικής σχέσης. Όμως, όταν κάποιος είναι «ευνοούμενος» του αφεντικού ή του προϊσταμένου, το τοπίο γίνεται θολό. Μάθε πώς να αναγνωρίζεις τους ευνοούμενους και να διαφυλάσσεις τη θέση και την ηρεμία σου.
Σε κάθε επαγγελματικό περιβάλλον, η συνεργασία και η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους συναδέλφους αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την εύρυθμη λειτουργία μιας ομάδας. Όμως, υπάρχουν στιγμές που η δυναμική αυτή διαταράσσεται, ειδικά όταν παρατηρείς ότι κάποιοι συνάδελφοι φαίνεται να έχουν «προνομιακή μεταχείριση» από το αφεντικό ή τον προϊστάμενο. Αυτοί οι ευνοούμενοι στη δουλειά μπορεί να λειτουργούν ως «μάτια και αυτιά» της διοίκησης ή απλώς να απολαμβάνουν ειδική εύνοια που επηρεάζει τις ισορροπίες στο γραφείο.
Το να γνωρίζεις ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι –και κυρίως να καταλαβαίνεις πώς να διαχειριστείς την παρουσία τους χωρίς να εκτεθείς ή να παγιδευτείς– είναι απαραίτητο για να διατηρήσεις την επαγγελματική σου αξιοπρέπεια και να προστατέψεις την καριέρα σου. Στο άρθρο αυτό θα αναλύσουμε τα βασικά σημάδια που αποκαλύπτουν έναν ευνοούμενο, αλλά και πώς να κινηθείς στρατηγικά σε ένα περιβάλλον όπου οι ισορροπίες δεν είναι πάντα δίκαιες.
Ποια είναι τα σημάδια του ευνοούμενου;
-
Ανεξήγητη εύνοια σε προαγωγές ή αναθέσεις:
Παρατηρείς ότι κάποιος συνάδελφος παίρνει συχνά τα “καλά” projects, χωρίς να έχει αποδείξει απαραίτητα ανώτερες ικανότητες ή εμπειρία; Αν προάγεται ή αναγνωρίζεται χωρίς προφανή λόγο, αυτό είναι ένδειξη εύνοιας. -
Εμπιστευτικές σχέσεις με τη διοίκηση:
Αν βλέπεις έναν συνάδελφο να έχει συχνές, ανεπίσημες συνομιλίες με το αφεντικό ή τον προϊστάμενο, ακόμα και εκτός ωραρίου, ή αν τους ακούς να μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες, υπάρχει πιθανότητα να έχει αναπτύξει μια σχέση που του εξασφαλίζει προνόμια. -
Ανεκτικότητα σε λάθη:
Όταν ένας συνάδελφος κάνει λάθη που για άλλους θα είχαν συνέπειες, αλλά εκείνος περνά ατιμώρητος, τότε πιθανότατα χαίρει ασυλίας λόγω της εύνοιας. -
Άτυπος ρόλος ενημέρωσης (το γνωστό “καρφί”):
Αν κάποιος φαίνεται να γνωρίζει περισσότερα από όσα πρέπει ή αν μετά από μια ανεπίσημη κουβέντα μαζί του παρατηρείς αλλαγές στη συμπεριφορά της διοίκησης προς εσένα ή άλλους, ίσως λειτουργεί ως “μεσάζοντας” πληροφοριών. -
Εμφανές άγχος για την εικόνα του στον προϊστάμενο:
Μπορεί να δείχνει υπερβολικό ζήλο να ευχαριστήσει τον προϊστάμενο, ακόμα και εις βάρος των συναδέλφων ή της ομαδικότητας.
Εργασία: Πώς να προστατευτείς χωρίς να καείς
-
Κράτα επαγγελματική στάση:
Ακόμα κι αν υποψιάζεσαι κάποιον ως ευνοούμενο, μην εκδηλώσεις ποτέ ανοιχτά αντιπάθεια ή δυσπιστία. Μείνε ευγενικός, επαγγελματικός και τυπικός στις σχέσεις σου. Ο στόχος είναι να μη δώσεις ποτέ δικαίωμα. -
Μέτρα τα λόγια σου:
Μην αποκαλύπτεις εύκολα σκέψεις, συναισθήματα ή παράπονα. Κράτα τις προσωπικές σου απόψεις για τη διοίκηση για πιο έμπιστους κύκλους εκτός δουλειάς. Ό,τι πεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου. -
Καλλιέργησε τη φήμη σου με σταθερή απόδοση:
Δείξε μέσα από τη δουλειά σου ότι αξίζεις. Αν το αφεντικό σου δει ότι διατηρείς υψηλό επαγγελματικό επίπεδο, ακόμα και όταν γύρω σου υπάρχουν παρασκηνιακά παιχνίδια, θα σε εκτιμήσει μακροπρόθεσμα. -
Χτίσε συμμαχίες:
Βρες άλλους συναδέλφους με τους οποίους μπορείς να έχεις υγιείς, στηριγμένες στην εμπιστοσύνη σχέσεις. Οι καλές συνεργασίες λειτουργούν σαν δίχτυ ασφαλείας. -
Παρατήρησε χωρίς να αντιδράς παρορμητικά:
Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεις τα σημάδια χωρίς να βιάζεσαι να βγάλεις συμπεράσματα. Ίσως κάποιος φαίνεται ευνοούμενος αλλά τελικά έχει αποδείξει την αξία του με τρόπο που δεν γνωρίζεις. -
Μην μπαίνεις σε αντιπαραθέσεις:
Αν νιώσεις ότι σε “στήνουν” ή σε προκαλούν, απόφυγε τις συγκρούσεις. Αν χρειαστεί, χρησιμοποίησε τεκμηριωμένο λόγο και στοιχεία, αλλά ποτέ συναισθηματικά ξεσπάσματα.
Είναι γνωστό πως το επαγγελματικό περιβάλλον δεν είναι πάντα δίκαιο και διαφανές. Το να μάθεις να αναγνωρίζεις τους ευνοούμενους και να κινείσαι έξυπνα ανάμεσα στις δυναμικές σχέσεις της δουλειάς είναι πολύτιμη δεξιότητα. Μην αφήσεις τέτοιες καταστάσεις να σε φθείρουν. Αντίθετα, χρησιμοποίησε τη στρατηγική σκέψη, διατήρησε την επαγγελματική σου ακεραιότητα και επένδυσε στη δική σου αξία. Οι άνθρωποι που αντέχουν στον χρόνο είναι εκείνοι που ξέρουν πότε να μιλούν, πότε να σιωπούν και πώς να προστατεύουν τον εαυτό τους χωρίς να χαλάνε τις ισορροπίες.
Ακολούθησε το Onlinepress.gr στο Google News για όλες τς τελευταίες χρηστικές ειδήσεις