Σούπερ μάρκετ: Έτσι ψωνίζουμε από 1η Ιουνίου – Μεγάλη αλλαγή

Η «μόνιμη μείωση τιμής» στα σούπερ μάρκετ αποτελεί παρελθόν και, σύμφωνα με τις πληροφορίες, αναμένονται αυξήσεις σε περίπου 4.000 προϊόντα. Οι ανατιμήσεις θα επηρεάσουν διάφορες κατηγορίες ειδών, όπως τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας.

Σούπερ μάρκετ: Έτσι ψωνίζουμε από 1η Ιουνίου - Μεγάλη αλλαγή

Η λήξη του μέτρου της «μόνιμης μείωσης τιμής» στα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 31 Μαΐου 2024 αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές αλλαγές στην αγορά. Το μέτρο αυτό, το οποίο ίσχυε από τον Δεκέμβριο του 2023, στόχευε στην αντιμετώπιση της ακρίβειας, προσφέροντας εκπτώσεις σε περίπου 4.000 προϊόντα​.

Αυτή η δραματική εξέλιξη είναι τεράστιο πρόβλημα για τους καταναλωτές, καθώς οι αυξήσεις τιμών σε βασικά αγαθά μπορούν να επηρεάσουν το κόστος ζωής. Οι καταναλωτές θα αναγκαστούν να βάλουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη και να προσαρμόσουν τον προϋπολογισμό τους και τις αγοραστικές τους συνήθειες προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες τιμές «φωτιά».

Η αύξηση των τιμών μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως οι αυξημένες τιμές των πρώτων υλών, τα αυξημένα κόστη μεταφοράς, και άλλες οικονομικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις.

Από την 1η Ιουνίου, οι τιμές των προϊόντων θα επιστρέψουν στα προγενέστερα επίπεδα, με προβλεπόμενες αυξήσεις που κυμαίνονται από 5% έως 10%. Οι δε πρώτες αυξήσεις θα εμφανιστούν σε κατηγορίες όπως τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας​.

Ορισμένες από τις προγραμματισμένες ανατιμήσεις περιλαμβάνουν αυξήσεις στις τιμές της σοκολάτας (έως 29%), των πορτοκαλάδων και λεμονάδων (έως 20%), του ελληνικού καφέ (έως 13%), των έτοιμων γευμάτων και συσκευασμένων λαχανικών και φρούτων (έως 11%).

Σύμφωνα με τον Απόστολο Ραυτόπουλο, πρόεδρο της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, οι εν λόγω αυξήσεις δεν θα είναι οι τελευταίες, καθώς η Eurostat και οι πολυεθνικές προβλέπουν συνεχόμενες ανατιμήσεις στις τιμές των τροφίμων και των βασικών αγαθών κατά τη διάρκεια του 2024 και 2025​.

Τόνισε, επίσης, ότι η κατάσταση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι δόθηκε το «πράσινο φως» στις εταιρίες να αυξάνουν τις τιμές τους χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους. Η κυβέρνηση  από την πλευρά της εξετάζει νέες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των παθογενειών της αγοράς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, με στόχο τη μείωση των τιμών στα βασικά αγαθά​

Παράλληλα, συζητήσεις γύρω από τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα συνεχίζονται, με την Ελλάδα να διατηρεί υψηλούς συντελεστές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, η κυβέρνηση έχει απορρίψει μέχρι στιγμής αυτή την πρόταση καθώς θα επιφέρει δημοσιονομικές επιπτώσεις​.

Παρά τη λήξη του μέτρου, το Υπουργείο Ανάπτυξης εργάζεται πάνω σε νέα μέτρα και παρεμβάσεις που στοχεύουν στη διόρθωση των διαχρονικών προβλημάτων της αγοράς, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση των τιμών των βασικών αγαθών​.

Αυτές οι εξελίξεις καταδεικνύουν την αναγκαιότητα συνεχούς προσαρμογής και βελτίωσης των πολιτικών για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την προστασία των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις.