Οικονομία

Σούπερ μάρκετ: Σαρωτικές αλλαγές στο ράφι σε Σκλαβενίτη, ΑΒ, LIDL

Από τις 6 Μαρτίου, τίθεται σε ισχύ ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Σούπερ μάρκετ: Σαρωτικές αλλαγές στο ράφι σε Σκλαβενίτη, ΑΒ, LIDL

Αυτό σημαίνει ότι οι γνωστές ταμπέλες με εντυπωσιακές προσφορές όπως «-50% έκπτωση», «1+1 δώρο» ή «2 στην τιμή του 1» θα αρχίσουν να εξαφανίζονται σταδιακά από τα καταστήματα.

Οι βασικές αλλαγές

Από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου, οι προωθητικές ενέργειες θα πρέπει να αποδεικνύονται μέχρι και το τελευταίο λεπτό του ευρώ, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να διακρίνει τις πραγματικές από τις πλασματικές εκπτώσεις. Ένας από τους κεντρικούς άξονες του νέου Κώδικα είναι ο «κανόνας των 30 ημερών», σύμφωνα με τον οποίο κάθε προσφορά θα πρέπει να βασίζεται στη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Για παράδειγμα, αν ένα προϊόν είχε αρχικά τιμή 10 ευρώ και για 25 ημέρες πωλούνταν στα 8 ευρώ, τότε η αναφορά σε «νέα χαμηλότερη τιμή» θα είναι παραπλανητική αν αυτή δεν είναι κάτω από 8 ευρώ.

Οι εξαιρέσεις

Ο κανόνας των 30 ημερών δεν θα εφαρμόζεται σε νωπά και ευαλλοίωτα προϊόντα, όπως φρούτα, λαχανικά, γάλα, κρέας, τυριά και αλιεύματα, καθώς αυτά μπορεί να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός αυτού του χρονικού διαστήματος.

Τα «δώρα» που δεν είναι πραγματικά

Ο νέος Κώδικας αποσαφηνίζει τι θεωρείται γνήσιο δώρο και τι όχι. Για παράδειγμα, αν ένα προϊόν πωλείται με 50% έκπτωση στα 2 ευρώ, τότε δεν μπορεί να προσφέρεται σε μορφή «1+1 δώρο» επίσης στα 2 ευρώ, γιατί στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κανένα δώρο, αλλά απλά διατήρηση της ίδιας τιμής.

Οι πολυσυσκευασίες

Οι πολυσυσκευασίες με προσφορές επιτρέπονται μόνο εάν υπάρχει στο ράφι το ίδιο προϊόν σε μεμονωμένη συσκευασία και σε επαρκή απόθεμα. Ωστόσο, αν η προσφορά ισχύει για λιγότερο από 60 ημέρες, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει η μεμονωμένη έκδοση του προϊόντος.

Μόνιμες εκπτώσεις και προτεινόμενες λιανικές τιμές

Αν ένα προϊόν είναι μόνιμα σε έκπτωση, αυτό θεωρείται παραπλανητικό, καθώς η «κανονική τιμή» του προϊόντος είναι επί της ουσίας ανύπαρκτη. Επιπλέον, ο Κώδικας προβλέπει ότι δεν επιτρέπεται η αναφορά σε προτεινόμενη λιανική τιμή εάν αυτή δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ στην πραγματικότητα.

Αυστηροί έλεγχοι και πρόστιμα

Από τις 17 Μαρτίου, το υπουργείο Ανάπτυξης θα ξεκινήσει εντατικούς ελέγχους στα σούπερ μάρκετ. Αν εντοπιστούν περιπτώσεις παραπλανητικής τιμολόγησης, τα πρόστιμα θα επιβάλλονται άμεσα, χωρίς περίοδο χάριτος.

Θα μειωθούν οι τιμές;

Οι απόψεις διίστανται. Από τη μία πλευρά, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η απομάκρυνση των πλασματικών εκπτώσεων θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια και πιθανή μείωση τιμών. Από την άλλη, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ο Κώδικας δεν είναι μηχανισμός μείωσης τιμών, αλλά ρύθμισης της επικοινωνίας τους.

Το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους πιο ξεκάθαρες πληροφορίες για τις πραγματικές τιμές και θα μπορούν να λαμβάνουν πιο ενημερωμένες αποφάσεις για τις αγορές τους.

Exit mobile version