Τα σούπερ μάρκετ αλλάζουν – Τέλος τα μεγάλα καταστήματα
Ο κλάδος των σουπερμάρκετ στην Ελλάδα περνάει μια περίοδο σημαντικών μεταβολών, με κύρια χαρακτηριστικά τη στροφή προς μικρότερα καταστήματα και την υιοθέτηση νέων τεχνολογικών λύσεων.
Αξιοσημείωτη τάση είναι η χρήση των αυτόματων ταμείων εξυπηρέτησης, που ανταποκρίνονται στη ζήτηση για μια πιο γρήγορη, άνετη και ασφαλή εμπειρία αγορών.
Παλαιότερα, οι επιχειρήσεις επικεντρώνονταν στα μεγάλα υπερκαταστήματα, ενώ σήμερα προτιμούν πιο μικρές και ευέλικτες μονάδες που εξυπηρετούν τους πελάτες χωρίς να επιβαρύνουν τον χώρο.
Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ επενδύουν σε αυτόματα ταμεία, δίνοντας στους πελάτες τη δυνατότητα για αυτοεξυπηρέτηση, εξοικονομώντας χρόνο και προσφέροντας μεγαλύτερη ευκολία.
Αυτή η καινοτομία ξεκίνησε από μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες και τώρα επεκτείνεται ραγδαία και στα ελληνικά σουπερμάρκετ. Ενδεικτικά, η αλυσίδα Lidl στοχεύει να εγκαταστήσει αυτόματα ταμεία σε όλα τα καταστήματά της έως το 2026, ενώ και η ΑΒ Βασιλόπουλος και η METRO (My Market) τοποθετούν τέτοια ταμεία σε νέα και υπάρχοντα καταστήματα.
Η Μασούτης υιοθέτησε την εν λόγω πρακτική δύο χρόνια πριν, ενώ και άλλες αλυσίδες ακολουθούν αυτή την κατεύθυνση.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων τονίζουν ότι η πλήρης αντικατάσταση του ανθρώπινου προσωπικού στα ταμεία δεν είναι ο στόχος, καθώς η προσωπική αλληλεπίδραση με τους πελάτες είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης. Έτσι, τα αυτόματα ταμεία ενσωματώνονται συμπληρωματικά, διατηρώντας τη ζωντανή παρουσία του ανθρώπινου παράγοντα στην εξυπηρέτηση.
Τα δεδομένα του κλάδου δείχνουν ότι οι καταναλωτές προτιμούν ολοένα και περισσότερο καταστήματα μικρότερου μεγέθους (έως 400 τ.μ.), τα οποία σημειώνουν μεγαλύτερη ανάπτυξη (+5,8%) σε σύγκριση με τα υπερμάρκετ (+3,9%).
Οι μεγάλες αλυσίδες που ακολουθούν το μοντέλο franchise θεωρούν τα μικρότερα καταστήματα πιο ευέλικτα και αποδοτικά, γεγονός που τα καθιστά ιδανική επιλογή για την περαιτέρω επέκταση τους.
Η εξέλιξη του κλάδου αποτυπώνεται και σε οικονομικό επίπεδο, με τις πωλήσεις των σουπερμάρκετ να αγγίζουν τα 7,02 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2024, καταγράφοντας αύξηση 3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (6,81 δισ. ευρώ), σύμφωνα με στοιχεία της Circana.
Πωλήσεις
Παράλληλα, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 5,2%, με μερίδιο αγοράς 26,7%, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 2,3%, με μερίδιο αγοράς 73,3%.
Ειδικά στον τομέα των τροφίμων, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασαν άνοδο, καταλαμβάνοντας μερίδιο 27,4%, έναντι
26,6% το 2023.
Στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και στα απορρυπαντικά, ωστόσο, παρατηρήθηκε μικρή μείωση του μεριδίου, ως αποτέλεσμα των προωθητικών προσφορών από πλευράς βιομηχανίας.
Η στροφή του εγχώριου λιανεμπορίου προς τα μικρότερα καταστήματα και στην τεχνολογία δεν αποτελεί απλώς απόκριση στις νέες καταναλωτικές συνήθειες, αλλά και μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της καταναλωτικής εμπειρίας.
Με την υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων, οι ελληνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ προσπαθούν να προσαρμοστούν σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον κλάδο.
Ακολούθησε το Onlinepress.gr στο Google News για όλες τς τελευταίες χρηστικές ειδήσεις