Ξαφνικά πρόστιμα σε χιλιάδες οδηγούς στην Ελλάδα – Ο λόγος

Οι αλλαγές που αναμένονται στα πρόστιμα για όσους δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και για όσους δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας φαίνεται να αποτελούν ένα βήμα προς την αύξηση της ασφάλειας στους δρόμους και την επιβολή της συμμόρφωσης των απερίσκεπτων οδηγών.

Ξαφνικά πρόστιμα σε χιλιάδες οδηγούς στην Ελλάδα - Ο λόγος

Συγκεκριμένα, η  εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας περί υποχρεωτικής ασφάλισης μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας αναμένεται να διευκολύνει την εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων και των οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Οι νέες διατάξεις περί προστίμων φαίνεται να έχουν στόχο τη μείωση του αριθμού των οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς τις απαραίτητες τεχνικές προϋποθέσεις και τη διασφάλιση της καταβολής των τελών κυκλοφορίας. Μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, οι έλεγχοι θα είναι πιο συστηματικοί και αποτελεσματικοί, ενώ η κλιμάκωση των προστίμων ανάλογα με το χρονικό διάστημα καθυστέρησης στην καταβολή των τελών κυκλοφορίας αναμένεται να αποτελέσει έναν πρόσθετο κίνητρο για τη συμμόρφωση.

Μέσω αυτών των αλλαγών, ελπίζεται να μειωθεί ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων στους δρόμους και να ενισχυθεί η αίσθηση ευθύνης των ιδιοκτητών οχημάτων να τηρούν τις   υποχρεώσεις τους.

Αριθμός σοκ από ανασφάλιστα αυτοκίνητα

Η πληροφορία ότι υπάρχουν περίπου 500.000 ανασφάλιστα οχήματα στη χώρα μας είναι ανησυχητική και υπογραμμίζει τη σημασία της ασφάλισης στον τομέα των μεταφορών. Η υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτου προστατεύει όχι μόνο τους ιδιοκτήτες των οχημάτων από οικονομικές απώλειες και πρόσθετους μπελάδες σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και τους άλλους οδηγούς και πεζούς.

Η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας περί υποχρεωτικής ασφάλισης μέσω του νέου νομοσχεδίου αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του αριθμού των ανασφαλίστων οχημάτων και να βελτιώσει την κατάσταση της οδικής ασφάλειας.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

Το εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της ΑΑΔΕ, η οποία θα εντοπίζει τόσο τα μη ασφαλισμένα οχήματα, όσο και αυτά που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Μέχρι σήμερα οι έλεγχοι ήταν αραιοί και χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Συγκεκριμένα, στόχος του ΥΠΟΙΚ είναι οι έλεγχοι να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα – κάθε 1 ή 2 μήνες.

Θα δημιουργηθεί μια νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα από την ΑΑΔΕ, η οποία θα μπορεί να πραγματοποιεί ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και ελέγχους αντλώντας στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του Υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.

Κλιμακωτά τα πρόστιμα

Το νέο νομοσχέδιο φέρνει επίσης αλλαγές και στα πρόστιμα για όσους δεν πληρώνουν έγκαιρα τα τέλη κυκλοφορίας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, τα πρόστιμα αναμένεται να είναι κλιμακωτά.

Ειδικότερα, για όσους πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας μέχρι και ένα μήνα μετά τη λήξη της προθεσμίας θα προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο ίσο με το 25% των τελών, όσοι πληρώσουν μεταξύ ενός και δύο μηνών από την λήξη της διορίας το πρόστιμο θα ισούται με το 50% της αξίας των τελών και όσοι εξοφλήσουν πέρα από το δίμηνο μετά τη λήξη θα πληρώνουν πρόστιμο ίσο με την αξία των τελών.

Μέχρι σήμερα, το πρόστιμο ακόμα και για μια ημέρα μετά τη Λήξη της διορίας είναι διπλάσιο του ύψους των τελών κυκλοφορίας.

Επιπλέον, θα προβλέπονται αλλαγές και στα πρόστιμα για τα οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Βήμα – Βήμα τι πρέπει να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι

  1. Αφού έχω λάβει την Ειδοποίηση Εντοπισμού Ανασφάλιστου Οχήματος ότι εντοπίστηκε το όχημά μου ανασφάλιστο επιλέγω από τις Υπηρεσίες προς Πολίτες, την υπηρεσία e-Παράβολο με κωδικούς TAXISnet
  2. Συνδέομαι με τους κωδικούς στην εφαρμογή e-Παράβολο και βρίσκω και ανακτώ το παράβολο που έχει δημιουργηθεί για το ανασφάλιστο όχημά μου ο αριθμός του οποίου ταυτίζεται με τον αριθμό πρωτοκόλλου της ειδοποίησης που έλαβα (επιλέγω «Ενέργειες και μετά προβολή»).
  3. Μπορώ είτε να κάνω άμεση πληρωμή του παραβόλου, είτε να κάνω «Εκτύπωση Παραβόλου» και να το πληρώσω σε πιστωτικό ίδρυμα ή μέσω web banking.
  4. Απευθύνομαι σε οποιαδήποτε Ασφαλιστική εταιρεία προκειμένου να ασφαλίσω το όχημα μου κάνοντας χρήση του πληρωμένου παραβόλου.

Ο κυβερνητικός στόχος

Ο στόχος της κυβέρνησης με το νέο νομοσχέδιο είναι διπλός. Πρώτον, θα μειωθούν τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και είναι «δημόσιος κίνδυνος» για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες επειδή κυκλοφορούν χωρίς να έχουν τις απαραίτητες τεχνικές προϋποθέσεις.

Δεύτερον, αναμένεται να δώσει ανάσα τόσο σε επικουρικά ταμεία αλλά και οδηγούς που αναλάμβαναν να πληρώσουν τις ζημιές μετά από ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα, οδηγώντας έτσι τις τιμές των ασφαλίστρων υψηλότερα, επιβαρύνοντας τις «τσέπες» χιλιάδων πολιτών.