Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τα 5 μέτρα για να μην γίνουν αυξήσεις
Η ακτοπλοΐα στην Ευρώπη βρίσκεται σε φάση έντονης μετάβασης, καθώς οι χώρες λαμβάνουν μέτρα για να στηρίξουν τη βιωσιμότητα του κλάδου και να προωθήσουν τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.
Σε αυτή την κατεύθυνση, διάφορα κράτη εφαρμόζουν πολιτικές που συνδυάζουν επιδοτήσεις, φορολογικές ελαφρύνσεις και επενδύσεις σε εκπαίδευση και καινοτομία. Ακολουθεί μια αναλυτική παρουσίαση των πρωτοβουλιών που έχουν ληφθεί από ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες και των προτάσεων που καταθέτουν οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Μέτρα στήριξης στην Ιταλία
Η Ιταλία έχει υιοθετήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενίσχυσης της ακτοπλοΐας, επενδύοντας συνολικά 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου της με νέα πλοία. Παράλληλα, εφαρμόζει μέτρα που μειώνουν το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά τους:
- Οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία υπό ιταλική σημαία απαλλάσσονται πλήρως από τον φόρο εισοδήματος.
- Οι εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές επιδοτούνται, προσφέροντας σημαντική μείωση του κόστους.
- Η εκπαίδευση των νέων ναυτικών ενισχύεται μέσα από χρηματοδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης.
Γερμανικές πρωτοβουλίες για πράσινη ναυτιλία
Η Γερμανία επενδύει στη ναυπήγηση πλοίων μηδενικών εκπομπών, διαθέτοντας 30 εκατ. ευρώ ετησίως έως το 2025. Επιπλέον, στηρίζει τον κλάδο με:
- Επιδότηση των μισθών των ναυτικών σε πλοία υπό γερμανική σημαία.
- Ετήσια χρηματοδότηση ύψους 60 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών στον τομέα της ναυτιλίας.
- Επιδοτούμενα προγράμματα εκπαίδευσης στις τεχνολογίες βιώσιμης ναυτιλίας.
Η στρατηγική της Ισπανίας και η Νορβηγική υποστήριξη
Η Ισπανία έχει διαθέσει 11,8 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή πέντε πλοίων της εταιρείας Balearia ώστε να μπορούν να λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Στη Νορβηγία, οι ναυτικοί σε πλοία υπό νορβηγική σημαία επωφελούνται από την επιστροφή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, μειώνοντας σημαντικά το μισθολογικό κόστος των εταιρειών.
Προτάσεις των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών
Οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες προτείνουν την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων στην Ελλάδα, ώστε να αποφευχθούν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Συγκεκριμένα, ζητούν:
- Επιδότηση καυσίμων: Η διαφορά τιμής του νέου καυσίμου (MGO), που είναι 30% ακριβότερο από το VLSFO και θα χρησιμοποιείται από το 2025, να καλύπτεται απευθείας από το κράτος.
- Μείωση εργοδοτικών εισφορών: Όπως συμβαίνει στην Ιταλία, να επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές για τους ναυτικούς.
- Κάλυψη κόστους εκπτώσεων: Το κράτος να καλύπτει το κόστος των υποχρεωτικών εκπτώσεων για πολύτεκνους, ΑμεΑ, φοιτητές και άλλες ομάδες, όπως γίνεται με τα ΚΤΕΛ.
- Ενίσχυση μεταφορικού ισοδύναμου: Επιστροφή μέρους του ναύλου στους νησιώτες, ώστε να μειωθεί το κόστος μετακίνησης.
- Μείωση ΦΠΑ: Παρότι η κυβέρνηση εμφανίζεται απρόθυμη να εξετάσει το θέμα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τονίζουν την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια για τη στήριξη της ζήτησης.
Ακολούθησε το Onlinepress.gr στο Google News για όλες τς τελευταίες χρηστικές ειδήσεις