Σάλος με τα σούπερ μάρκετ: Αποκαλύφθηκε η απόλυτη απάτη

Τα σούπερ μάρκετ προχωρούν σε μια πολύ μεγάλη απάτη αναφορικά με την ποσότητα αλλά και την τιμή ενός προϊόντος.

Σάλος με τα σούπερ μάρκετ: Αποκαλύφθηκε η απόλυτη απάτη

Τα σούπερ μάρκετ δυστυχώς έχουν προχωρήσει σε μια μεγάλη απάτη, καθώς μειώνουν την ποσότητα ενός προϊόντος αλλά παράλληλα δεν μειώνουν την τιμή του, η οποία παραμένει η ίδια.

Από εκεί και πέρα αξίζει να αναφέρουμε ότι υπάρχει ίδια τιμή, ίδια συσκευασία αλλά σε πολλές περιπτώσεις λιγότερο προϊόν. Αυτό είναι το νέο κόλπο των εταιρειών το οποίο προκαλεί αντιδράσεις.

Επιπλέον εδώ και αρκετούς μήνες μικραίνουν την ποσότητα της συσκευασίας διατηρώντας ωστόσο σταθερές τις τιμές, με την τελική τιμή του κόστους για τους αγοραστές να «βγάζει μάτι».

Τα σούπερ μάρκετ κοροϊδεύουν τον κόσμο – Δείτε αναλυτικά την απάτη

Τα κόλπα που σκαρώνουν οι εταιρείες στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Ίδια τιμή, ίδια συσκευασία αλλά σε πολλές περιπτώσεις λιγότερο προϊόν. Αυτό είναι το νέο κόλπο των εταιρειών το οποίο προκαλεί αντιδράσεις.

Συγκεκριμένα, εδώ και αρκετούς μήνες μικραίνουν την ποσότητα της συσκευασίας διατηρώντας ωστόσο σταθερές τις τιμές, με την τελική τιμή του κόστους για τους αγοραστές να «βγάζει μάτι».

Συγκεκριμένα, οι αλλαγές στα καρτελάκια με τη μόνιμη μείωση του 5%, άνοιξαν ένα νέο «παράθυρο» παραπλάνησης των καταναλωτών, οι οποίοι πλέον θα πρέπει να τσεκάρουν εκτός από την τιμή και την ποσότητα των προϊόντων που επιλέγουν.

Οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι στα ράφια των σούπερ μάρκετ υπάρχουν προσφορές που φτάνουν ακόμα και 20%, αλλά οι συσκευασίες πολλών προϊόντων έχουν μικρύνει, καθώς τα γραμμάρια, τα λίτρα, ο αριθμός των τεμαχίων, ακόμα και οι μεζούρες μειώθηκαν.

Μειωμένες οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ το Μάιο

Στο μεταξύ, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Μάιο 2024 καταγράφονται για πρώτη φορά μειωμένες κατά μέσο όρο -1,25% σε σχέση με τον Μάιο 2023, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με την έρευνα, η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ το Μάιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του -1,25% (έναντι +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024). Όπως σημειώνεται, η μεταβολή του Μαΐου σε σχέση με τον Απρίλιο οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω Πάσχα, περίοδο κατά την οποία καταγράφονται έντονες προωθητικές ενέργειες την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία το 2023 ήταν στα μέσα Απριλίου, ενώ το 2024 στην πρώτη εβδομάδα του Μαΐου και ενσωματώνεται στα στοιχεία της παρούσας μέτρησης.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: βούτυρα και αυγά (-7,50%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-5,62%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-4,04%), τυροκομικά (-3,97%), αλκοολούχα ποτά (-3,74%). Στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, ενώ προϊόντα όπως το βούτυρο και τα αυγά επωφελούνται από τις προωθητικές ενέργειες λόγω του Πάσχα. Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023.

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες: μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+5,85%), φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+4,42%), έτοιμα γεύματα (+3,13%), τροφές και είδη για κατοικίδια (+3,05%), νερά και αναψυκτικά (+2,79%). Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο.

Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ είναι:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες τον Μάιο 2024. Οι περυσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά.
  • Προσφορές και εκπτώσεις και η εποχικότητα του Πάσχα. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων. Πολλές από τις προσφορές του Πάσχα εφαρμόστηκαν το 2024 τον Μάιο, ενώ το 2023 τον Απρίλιο, κάτι που τεχνηέντως οδήγησε σε υψηλότερες τιμές τον Απρίλιο, αλλά και σημαντικά χαμηλότερες τον Μάιο.
  • Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
  • Η αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.