Σούπερ μάρκετ: Ποιες αλυσίδες κάνουν την έκπληξη

Η μάχη για την κυριαρχία στον τομέα των σούπερ μάρκετ μεταφέρεται στις γειτονιές και τις νησιωτικές περιοχές, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες στρέφονται στην ανάπτυξη μικρών καταστημάτων, κυρίως μέσω του συστήματος franchise.

Σούπερ μάρκετ: Ποιες αλυσίδες κάνουν την έκπληξη

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής», επικαλούμενη στοιχεία της εταιρίας ερευνών IRI, τα mini markets και τα μικρά καταστήματα, που καλύπτουν επιφάνεια έως 400 τ.μ., καταγράφουν την μεγαλύτερη αύξηση (+6%) σε σχέση με άλλους τύπους καταστημάτων. Η αύξηση αυτή είναι σχεδόν διπλάσια από αυτή που παρατηρείται στις μεγάλες αλυσίδες των 1.000-2.500 τ.μ. (+3,1%).

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα καταστήματα της γειτονιάς προσφέρουν την άνεση στους καταναλωτές να πραγματοποιούν τις αγορές τους οποιαδήποτε στιγμή, καθώς τα περισσότερα είναι ανοιχτά και τις Κυριακές έως αργά το βράδυ. Επίσης, επιτρέπουν στους πελάτες να αποφύγουν τις περιττές μετακινήσεις και τις “αυθόρμητες” αγορές, αφού δεν διαθέτουν την ίδια μεγάλη ποικιλία και προσφορές με τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι ηλικιωμένοι προτιμούν τα καταστήματα της γειτονιάς λόγω της κοντινής τους απόστασης, της προσωπικής σχέσης με το προσωπικό και της ευκολίας μεταφοράς των αγορών στο σπίτι. Από την άλλη, οι νεότεροι επιλέγουν τα mini markets καθώς εξοικονομούν χρήματα από τα καύσιμα και έχουν την ευχέρεια να ψωνίζουν ακόμα και αργά το βράδυ, μετά τη δουλειά.

Αναφορικά με τις επενδύσεις των μεγάλων αλυσίδων μέσω franchise, αυτές προσφέρουν σημαντικά οφέλη τόσο στα έσοδα όσο και στην ενίσχυση του brand. Οι μεγάλες αλυσίδες επωφελούνται από μικρότερο ρίσκο, καθώς δεν χρειάζεται να θυσιάσουν τη ρευστότητά τους, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν τα περιθώρια κέρδους τους μέσω της χονδρικής πώλησης των προϊόντων στους επιχειρηματίες που ανοίγουν καταστήματα με την επωνυμία τους.

Οι επενδύσεις των μεγάλων

Διεκδικώντας κομμάτι από την «πίτα» της μικρής λιανικής (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών, παντοπωλεία και mini markets), ο τζίρος της οποίας υπολογίζεται στα 5 δισ. ευρώ, όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» έχουν αρχίσει να διευρύνουν το δίκτυο των καταστημάτων της γειτονιάς.

Σύμφωνα με την εφημερίδα το «παρών» στη διεκδίκηση μεριδίου της μικρής λιανικής δίνει η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία επενδύει στο franchise, με τον brand president της εταιρίας, Νίκο Λαβίδα, να αναφέρει πρόσφατα ότι το σύστημα της δικαιόχρησης αποτελεί το 15% του συνόλου των πωλήσεων από 12% πέρυσι και με στόχο να φτάσει το 25% στην επόμενη τριετία. Ετσι, ο όμιλος αναπτύσσει στις γειτονιές τα καταστήματα ΑΒ Shop & Go και AB Food Market, ο αριθμός των οποίων έχει υπερβεί τα 250 σε ολόκληρη τη χώρα, και σχεδιάζει την ανάπτυξη συνολικά 182 franchise καταστημάτων έως το τέλος του 2025.

Την παρουσία της στις γειτονιές ενισχύει και η METRO με το δίκτυο καταστημάτων My Market Local, που αριθμεί 29 καταστήματα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεπεράσει τα 30, ενώ την ανάπτυξη δικτύου franchise στη μικρή λιανική εξετάζει και η αλυσίδα Μασούτης. Οπως δήλωσε πρόσφατα ο γενικός διευθυντής της αλυσίδας, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, η Μασούτης διατηρεί εμπορική συνεργασία με 180 μικρά καταστήματα πανελλαδικά υπό την επωνυμία Express Market.

Τέλος, ισχυρή παρουσία στις γειτονιές διαθέτει και η OK! Αnytime Market, με 154 μικρά σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν καθημερινά από τις 8 το πρωί έως τις 11 το βράδυ. Μάλιστα, η εταιρία, που αναπτύσσεται μέσω franchise, αύξησε, το 2023, τον τζίρο της στα 74,7 εκατ. ευρώ από 68,3 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ το α’ εξάμηνο του έτους πρόσθεσε στο δίκτυό της 10 νέα καταστήματα.