Καύσιμα: Άσχημα μαντάτα! Έγινε αυτό που όλοι φοβόμασταν

Η επιβολή υψηλότερων τελών σε εκπομπές CO2 στα κτήρια και στις οδικές μεταφορές θα ενθαρρύνει τη μείωση της ρύπανσης και τη χρήση πιο βιώσιμων εναλλακτικών, όπως τα ηλεκτρικά ή τα οχήματα με χαμηλές εκπομπές.

Καύσιμα: Άσχημα μαντάτα! Έγινε αυτό που όλοι φοβόμασταν

Τέτοιου είδους πολιτικές μπορεί να οδηγήσουν σε αυξήσεις του κόστους για τους καταναλωτές, αλλά παράλληλα αναμένεται να δημιουργήσουν κίνητρα για την υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών και τεχνολογιών.

Αυτή η νέα ρύθμιση φαίνεται πως έχει σχεδιαστεί με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα οχήματα, ενθαρρύνοντας τη χρήση λιγότερο ρυπογόνων μέσων μεταφοράς ή την υιοθέτηση πιο βιώσιμων τεχνολογιών. Με την επιβολή ενός καπέλου στην τιμή των καυσίμων, η κυβέρνηση επιδιώκει να κινητοποιήσει τους καταναλωτές να επιλέγουν πιο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα και να μειώσουν την χρήση των πιο ρυπογόνων.

Με την εφαρμογή αυτού του μέτρου, ενδέχεται να υπάρξει μια αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν οχήματα με μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου ή υψηλότερες εκπομπές CO2. Ωστόσο, ταυτόχρονα, αυτό μπορεί να προσφέρει ένα κίνητρο για τη μετάβαση σε πιο πράσινες εναλλακτικές λύσεις ή οχήματα, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα με χαμηλότερες εκπομπές.

Όπως δήλωσαν στο Euractiv σημαντικοί νομοθέτες, το νέο σύστημα που πρόκειται να εισαχθεί σε όλο το μπλοκ το 2027 θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες αυξήσεις των τιμών από ό,τι υπολογιζόταν αρχικά.

«Είναι λίγο πιο απαισιόδοξος τώρα» ότι το όριο των 45 ευρώ μπορεί να διατηρηθεί, «επειδή βιώνουμε πισωγυρίσματα τόσο όσον αφορά την κινητικότητα όσο και τα κτίρια», δήλωσε στο Euractiv.

Οι πρόσθετοι νόμοι για τη μείωση των εκπομπών στους εν λόγω τομείς – όπως η οδηγία της ΕΕ για τα κτίρια ή ο γερμανικός νόμος για την απαγόρευση νέων λεβήτων αερίου και πετρελαίου (νόμος για τη θέρμανση) – έχουν αμβλυνθεί σημαντικά ή θα τεθούν πλήρως σε ισχύ μόνο σε μεταγενέστερο στάδιο, όπως η de facto κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035.

Αυτές οι εξελίξεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη ζήτηση δικαιωμάτων εκπομπών το 2027 και, επομένως, σε υψηλότερη τιμή άνθρακα.

Το ανώτατο όριο των 45 ευρώ «ένα πολύ μαλακό φρένο»

Άλλοι νομοθέτες συμμερίζονται την ανησυχία ότι οι τιμές θα ξεπεράσουν τα 45 ευρώ.

«Τα 45 ευρώ δεν είναι ένα αυστηρό όριο στον τρέχοντα σχεδιασμό, αλλά μάλλον ένα πολύ μαλακό φρένο», δήλωσε ο Tiemo Wölken στο Euractiv, Γερμανός ευρωβουλευτής και συντονιστής περιβαλλοντικής πολιτικής της κεντροαριστερής ομάδας S&D.

«Οι τρέχουσες μελέτες […] υποθέτουν ότι η τιμή θα μπορούσε να αυξηθεί προς τα 200 ευρώ ανά τόνο», είπε επισημαίνοντας έρευνα της γερμανικής δεξαμενής σκέψης Agora Energiewende.

Για να αποφευχθούν οι «κοινωνικές ανισορροπίες», χρειάζονται περισσότερα χρήματα στο κοινωνικό ταμείο για το κλίμα της ΕΕ, ύψους 87 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο στοχεύει να μετριάσει τον αντίκτυπο της νέας τιμής άνθρακα στους φτωχότερους, δήλωσε ο Wölken.

«Είναι καλό να βλέπουμε ότι ο κ. Liese φαίνεται τώρα να συνειδητοποιεί αυτό που έχουμε ήδη επισημάνει στις διαπραγματεύσεις για το ETS», πρόσθεσε.

Ο ευρωβουλευτής του CDU/EPP, Πίτερ Λίεσε, που ήταν ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωκοινοβουλίου, δήλωσε πρόσφατα ότι δεν αισιοδοξεί για την επίτευξη αυτού του στόχου.