Σούπερ μάρκετ: Οργή! Τι αυξάνουν για να μας τα αρπάζουν

Τα σούπερ μάρκετ προσπαθούν με κάθε τρόπο να βγάλουν κέρδος και πλέον αυξάνουν ένα συγκεκριμένο προϊόν για να μας πάρουν λεφτά.

Σούπερ μάρκετ: Οργή! Τι αυξάνουν για να μας τα αρπάζουν

Τα σούπερ μάρκετ είναι επιχειρήσεις, οι οποίες προσπαθούν με κάθε τρόπο να βγάλουν κέρδος και πλέον χρησιμοποιούν έναν συγκεκριμένο προϊόν για να μας πάρουν λεφτά.

Πιο συγκεκριμένα τέλος στη δωρεάν διανομή των ηλεκτρονικών παραγγελιών βάζει από τις 5 Μαρτίου 2024 η «Μασούτης», ακολουθώντας τον δρόμο που πρώτη χάραξε ήδη από πέρυσι η «Σκλαβενίτης».

Τέλος η επιλογή αυτή είναι εκ των ων ουκ άνευ, καθώς το κανάλι των ηλεκτρονικών πωλήσεων εξακολουθεί να μην παράγει κέρδη και σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ καλούνται τουλάχιστον να περιορίσουν το κόστος λειτουργίας.

Σούπερ Μάρκετ: Οργή! Τι αυξάνουν για να μας τα αρπάζουν

Τέλος στη δωρεάν διανομή των ηλεκτρονικών παραγγελιών βάζει από τις 5 Μαρτίου 2024 η «Μασούτης», ακολουθώντας τον δρόμο που πρώτη χάραξε ήδη από πέρυσι η «Σκλαβενίτης». Όπως και η τελευταία, αποφάσισε να παρέχει δωρεάν μεταφορικά μόνο για αρκετά μεγάλης αξίας παραγγελίες, άνω των 90 ευρώ.

Η επιλογή αυτή είναι εκ των ων ουκ άνευ, καθώς το κανάλι των ηλεκτρονικών πωλήσεων εξακολουθεί να μην παράγει κέρδη και σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ καλούνται τουλάχιστον να περιορίσουν το κόστος λειτουργίας.

Έτσι, λοιπόν, από τις 5 Μαρτίου η «Μασούτης» θα επιβάλλει χρέωση ύψους 3,5 ευρώ για παραγγελίες από 20 έως 39,99 ευρώ και 2,5 ευρώ για παραγγελίες από 40 έως 89,99 ευρώ. Ταυτόχρονα κατεβάζει στα 20 ευρώ το ελάχιστο όριο παραγγελίας από 40 ευρώ που είναι σήμερα, ενώ για παραγγελίες από 90 ευρώ και άνω δεν θα επιβάλλεται χρέωση για τα μεταφορικά. Χρέωση, επίσης, δεν θα επιβάλλεται στην περίπτωση που ο καταναλωτής παραγγέλνει ηλεκτρονικά, αλλά επιλέγει να παραλάβει ο ίδιος την παραγγελία από το κατάστημα (click & collect). Μέχρι και σήμερα η εταιρεία εφήρμοζε ελάχιστο όριο παραγγελίας τα 40 ευρώ και δεν χρέωνε μεταφορικά. Τούτο αφενός δεν έκανε προσιτό το ηλεκτρονικό της κατάστημα για μικρότερες παραγγελίες και αφετέρου η ανυπαρξία οποιασδήποτε χρέωσης καθιστούσε το εν λόγω κανάλι πωλήσεων εξαιρετικά κοστοβόρο.

Υπενθυμίζεται ότι η «Σκλαβενίτης» επιβάλλει χρέωση 5 ευρώ για παραγγελίες έως 30 ευρώ και 2,50 ευρώ για παραγγελίες από 30 έως 100 ευρώ. Για αγορές από 100 ευρώ και άνω, δεν υπάρχει χρέωση. Η αλυσίδα δεν έχει επιβάλλει ελάχιστο όριο παραγγελίας.

Πολιτική δωρεάν μεταφορικών μόνο για παραγγελίες πάνω από 100 ευρώ εφαρμόζει και το e-fresh.gr, με τα έξοδα αποστολής να κυμαίνονται από 2-3 ευρώ αναλόγως του ύψους της παραγγελίας.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος και η My Market εφαρμόζουν ελάχιστο όριο παραγγελίας, αμφότερες τα 25 ευρώ, και παρέχουν δωρεάν διανομή για μικρότερης αξίας παραγγελίες, πάνω από 45 ευρώ η ΑΒ και 59 ευρώ η MyMarket, ενώ η «Κρητικός» εφαρμόζει χρέωση ανεξαρτήτως ύψους παραγγελίας για την υπηρεσία Express Delivery, ενώ για τις απλές παραδόσεις χρέωση επιβάλλεται για παραγγελίες κάτω από 40 ευρώ.

Για την ώρα, πάντως, καμία από τις αλυσίδες στην Ελλάδα δεν κάνει την κίνηση να εφαρμόσει συνδρομητικό μοντέλο, όπως για παράδειγμα η Tesco, κίνηση που θα μπορούσε να κρατήσει «πιστούς» τους καταναλωτές σε μία εταιρεία.

Σκανάρεις προϊόντα και πληρώνεις ψηφιακά. Υπάλληλοι δεν υπάρχουν. Κάπως έτσι θα είναι σε λίγα χρόνια τα σούπερ-μάρκετ στη Γερμανία, εκτιμούν οι ειδικοί.

Στα «έξυπνα» μίνι μάρκετ όλα γίνονται γρήγορα. Οι πελάτες παίρνουν από το ράφι ένα σνακ, έναν χυμό ή ό,τι άλλο χρειάζονται, τα σκανάρουν και πληρώνουν μέσω εφαρμογής ή POS. Ιδιαίτερα δημοφιλείς είναι αυτές οι υπηρεσίες σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, όπως στην πόλη Χάναου της Γερμανίας. Στο μίνι μάρκετ της αλυσίδας Teo δεν υπάρχουν εργαζόμενοι.

Ταξιδιώτες ή εργαζόμενοι μπαινοβγαίνουν στο κατάστημα του κεντρικού σταθμού. Μια ή δύο φορές την ημέρα ένας υπάλληλος της αλυσίδας έρχεται απλά για να γεμίσει τα ράφια ή για να καθαρίσει.

Η πρόσφατη απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου της Έσσης ότι τα μίνι μάρκετ θα πρέπει να παραμένουν κλειστά τις Κυριακές στο ομόσπονδο κρατίδιο χαρακτηρίζεται βαρύ πλήγμα από την αλυσίδα Teo, η οποία θεωρείται πρωτοπόρος στα «έξυπνα» μίνι μάρκετ

Σε ολόκληρη τη Γερμανία υπάρχει πληθώρα διαφορετικών «έξυπνων» μίνι μάρκετ: Ευρέως διαδεδομένα είναι τα αποκαλούμενα walk-in, στα οποία οι πελάτες σαρώνουν τα προϊόντα και πληρώνουν σε ταμεία αυτοεξυπηρέτησης. Υπάρχει και η εκδοχή των Grab&Go, στα οποία δεν υπάρχουν ταμεία. Ο πελάτης έχει εγκαταστήσει την εφαρμογή του καταστήματος, η οποία ενεργοποιείται με την είσοδό του, τα προϊόντα που επιλέγει καταγράφονται με κάμερα και ο λογαριασμός αποστέλλεται ηλεκτρονικά όταν εγκαταλείψει το μίνι μάρκετ. Ορισμένα καταστήματα είναι ανοιχτά όλο το εικοσιτετράωρο επτά ημέρες την εβδομάδα, ορισμένα διαθέτουν προσωπικό, άλλα πάλι όχι.

Στα ύψη ο τζίρος την Κυριακή

Χάρτινη σακούλα της γερμανικής αλυσίδας REWE όπου αναγράφεται «Χωρίς ταμείο, χωρίς αναμονή»Χάρτινη σακούλα της γερμανικής αλυσίδας REWE όπου αναγράφεται «Χωρίς ταμείο, χωρίς αναμονή»

Ο Στέφαν Ρίσεν, καθηγητής Εμπορίου Τροφίμων στο Δυαδικό ΑΕΙ της Βάδης-Βυρτεμβέργης στο Χαϊλμπρόν, αναφέρει ότι στη Γερμανία υπάρχουν σήμερα περίπου 200 καταστήματα και 60 επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τους ειδικούς η μορφή walk-in είναι η πλέον κατάλληλη για σημεία με μεγάλο αριθμό πελατών, όπως αεροδρόμια και σιδηροδρομικοί σταθμοί. Εκεί, παρατηρούν τις ουρές να μειώνονται.

«Σε πολλούς δεν αρέσει η αναμονή σε ουρές και ως εκ τούτου δεν μπαίνουν στα καταστήματα. Αυτό σημαίνει ότι το δυναμικό πωλήσεων πολλών καταστημάτων δεν αξιοποιείται πλήρως», λέει ο Κάι Χούντετς από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανικού Εμπορίου της Κολωνίας.

Τα «έξυπνα» μίνι μάρκετ χωρίς προσωπικό έχουν νόημα και στην ύπαιθρο, σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν πολλοί πελάτες και καμία αλυσίδα δεν έχει συμφέρον να ανοίξει εκεί σούπερ-μάρκετ.

Όπως λέει όμως ο Στέφαν Ρίσεν, η Κυριακή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους πελάτες για αυτό και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής: «Ο τζίρος είναι τόσο υψηλός όσο σε δύο ή τρεις εργάσιμες ημέρες», λέει ο Γερμανός καθηγητής.

Παράλληλα με τα μίνι μάρκετ walk-in υπάρχουν και οι αυτόματοι πωλητές, οι οποίοι τοποθετούνται είτε στην ύπαιθρο δίπλα σε στάσεις λεωφορείων, είτε στην είσοδο ταχυδρομείων και δημαρχείων. Οι πελάτες επιλέγουν τα τρόφιμα που επιθυμούν, τα πληρώνουν και τα παραλαμβάνουν μέσα από μια ειδική θήκη στο κάτω μέρος των αυτόματων.

Σύμφωνα με τον Στέφαν Ρίσεν στη Γερμανία υπάρχουν σήμερα περισσότεροι από 300 αυτόματοι, τους οποίους διαχειρίζονται πάνω από 250 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι αυτόματοι είναι λίγο-πολύ γνωστοί στη Γερμανία από τους αγρότες, οι οποίοι διαθέτουν και με αυτό τον τρόπο τα προϊόντα τους, όπως γάλα, αυγά ή μέλι χωρίς να χρειάζεται να ανοίξουν κατάστημα.

Ο καθηγητής Στέφαν Ρίσεν εμφανίζεται βέβαιος ότι τα «έξυπνα» σούπερ-μάρκετ δεν θα παραγκωνίσουν τα συμβατικά. «Τα έξυπνα καταστήματα θα βρουν τη θέση τους στην αγορά». Παράλληλα ο γερμανός καθηγητής προβλέπει ότι στο μέλλον θα καθιερωθούν τα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης και όχι τα πιο περίπλοκα και κοστοβόρα Grab&Go. Θεωρεί ωστόσο ως προϋπόθεση για την περαιτέρω εξάπλωση των «έξυπνων» μίνι μάρκετ τη δυνατότητα λειτουργίας τις Κυριακές. «Διαφορετικά το όλο σύστημα δεν έχει νόημα», καταλήγει ο καθηγητής.